تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۶
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۳۱۴۵۳۸
سرویس خبر : انرژی

ویژگی‌های گواهی سپرده نفت خام برای معامله‌گران حرفه‌ای

‌می‌متالز - مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان این‌که بازار گواهی سپرده حامل‌های انرژی یک بازار حرفه‌ای است، عنوان کرد: با توجه به درخواست‌های مجموعه‌های مختلف و پیگیری‌هایی که درحال انجام است نیز به‌زودی صندق‌های کالایی گواهی سپرده انرژی راه‌اندازی می‌شود و ریسک به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و مبلغ سرمایه‌گذاری بسیار پایین خواهدآمد.

به گزارش می‌متالز، علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران در پاسخ به این پرسش که بازار گواهی سپرده بازار پرریسکی است، گفت: بیش از این که این بازار پرریسک باشد، در بازار ایران با معاملات نفت خام آشنایی وجود ندارد. معامله‌گران حرفه‌ای بیش از این‌که به مساله‌ی قیمت اهمیت دهند، به تامین پایدار آن کالا می‌اندیشند و مساله‌ی قیمت مساله‌ای ثانویه است.

او توضیح داد: نکته دیگر برای کنترل ریسک، نوسانات قیمت در بازه‌های زمانی مختلف است که مهم‌ترین دلیل انتخاب ۳۶ماه نیز همین است. به عبارت دیگر اگر معامله‌گران در طول دوره معاملاتی یک سبد داشته‌باشند، ریسک بسیار پایین خواهد آمد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به این‌که ریسک دیگر معامله‌گران، نگرانی ناشی از تحویل ندادن کالا توسط شرکت ملی نفت است؛ تشریح کرد: این مساله در مقررات مربوط به گواهی سپرده حامل‌های انرژی در نظر گرفته شده و تاکنون هم عدم همکاری از سوی شرکت ملی نفت دیده‌نشده است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان این‌که بازار گواهی سپرده حامل‌های انرژی یک بازار حرفه‌ای است، عنوان کرد: به همین دلیل ترجیح داده‌شد که از ورود مستقیم مردم عادی جلوگیری شود و خرید از طریق سبدگردان‌ها انجام شود. با توجه به درخواست‌های مجموعه‌های مختلف و پیگیری‌هایی که درحال انجام است نیز به‌زودی صندق‌های کالایی گواهی سپرده انرژی راه‌اندازی می‌شود و ریسک به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و مبلغ سرمایه‌گذاری بسیار پایین خواهدآمد.

او با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی بخش حقیقی گواهی سپرده حامل‌های انرژی، تنوع‌بخشی به خریداران نفت بود که با ورود سرمایه‌گذاران حقیقی مرتفع شد، بیان کرد: نکته دوم این است که مردم و یا سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای بازار سرمایه که چندان با ابزار‌های گوناگون بورس انرژی آشنایی ندارند و قرار است وارد این بازار شوند به‌خوبی آموزش ببینند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان این‌که مراجعان غیرایرانی اقبال دوچندانی به گواهی سپرده نفت خام نشان داده‌اند، یادآورد شد: امکان معامله نفت در بازار سرمایه ایران، یک آرزوی دیرینه برای اهالی بازار سرمایه ایران بود که امروز محقق شده‌است.

نقوی در تشریح مقررات مربوط به گواهی سپرده ابراز داشت: مقرراتی از جمله تخفیف حجمی این گواهی‌ها، اخذ موقعیت در قرارداد‌های مشتقه، وکالت شرکت ملی نفت از طرف خریداران و رول‌اورکردن آن‌ها نیز به تصویب رسید.

او در ادامه عنوان کرد: مبنای قیمت‌گذاری این گواهی‌ها بورس انرژی ایران است. یکی از اهداف گواهی سپرده حامل‌های انرژی این است که ایران شاخص قیمت‌گذاری شود و مبنای ما نفت برنت شاخص‌های دیگر نباشد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده