تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۰۶۸۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چگونگی تامین مالی برق تجدیدپذیر از بستر بورس انرژی ایران

‌می‌متالز - علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران در گردهم‌آیی فعالان تجدیدپذیر که در نیروگاه بادی سیاه‌پوش برگزار شد ضمن اشاره به مزایای راه‌اندازی تالار برق سبز بورس انرژی ایران به ارائه آخرین آمار‌ها در این معاملات پرداخت و گفت: تاکنون نزدیک به ۳۷ میلیون کیلووات ساعت برق سبز در بورس انرژی ایران به ارزش نزدیک به ۷۵۵ میلیارد ریال معامله شده است.

به گزارش می‌متالز، علی نقوی در تشریح فرآیند ورود به تابلو برق سبز عنوان کرد: پس از صدور کد معاملاتی توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سفارش خرید به کارگزاران ارسال می‌شود و بعد از انجام معامله میزان خریداری شده روی قبوض مشترکین اعمال می‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به اینکه تاکنون ۹ نیروگاه تجدیدپذیر در این بورس پذیرش شده‌اند، در تبیین ساز وکار تامین مالی برق تجدیدپذیر از بستر بورس انرژی ایران عنوان کرد: صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، یکی از این ساز و کار‌ها است که در پروژه‌ها با جریانات نقدی مستمر و پروژه‌های زیربنایی کاربرد دارد.

او با برشمردن ویژگی‌های صندوق‌پروژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: واحد‌های این صندوق‌ها در سررسید قابلیت تبدیل به گواهی ظرفیت را دارند. دیگر ویژگی صندوق پروژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر قابلیت تسویه ارزی و همچنین قابلیت تبدیل واحد‌ها به گواهی برق تجدیدپذیر (REC) است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده