تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۳۱۰۷۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل بورس انرژی در نشست تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر:

معاملات تالار برق سبز از ۹۱ میلیون کیلووات‌ساعت گذشت

‌می‌متالز - علی نقوی در نشست تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر ضمن تشریح سازوکار بورس انرژی برای کمک به تامین مالی این حوزه گفت: از زمان راه‌اندازی تالار برق سبز در بورس انرژی ایران بیش از ۹۱ میلیون کیلووات‌ساعت برق تجدیدپذیر به ارزشی بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، علی نقوی در نشست تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر که عصر روز گذشته با حضور اعضای انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) برگزار شد، ضمن تشریح سازوکار بورس انرژی برای کمک به تامین مالی این حوزه گفت: از زمان راه‌اندازی تالار برق سبز در بورس انرژی ایران بیش از ۹۱ میلیون کیلووات‌ساعت برق تجدیدپذیر به ارزشی بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است.

وی با معرفی صندوق پروژه به عنوان یک مدل مناسب تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیان کرد: با وزارت نیرو مذاکراتی را انجام دادیم و صندوق پروژه را با توجه به مدل پروژه‌های تجدیدپذیر و جریان نقدینگی مورد نیاز تاسیس آن‌ها پیشنهاد کردیم.

او در ادامه افزود: یکی از مدل‌های صندوق پروژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌تواند به این صورت باشد که در انتهای پروژه، دارندگان پروژه مالکیت میزان مشخصی از گواهی‌های برق تجدیدپذیر را کسب کنند و از این طریق نسبت به دریافت پایدار برق در یک بازه زمانی معین اطمینان خاطر داشته باشند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران از بازار کربن به عنوان یکی از اجزای تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر نام برد و اظهار کرد: در راستای شفاف‌تر شدن قیمت برق تجدیدپذیر، راه‌اندازی بازار کربن در بورس انرژی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

نقوی توضیح داد: با توجه به اینکه تولید برق تجدیدپذیر منجر به کاهش انتشار کربن‌دی‌اکسید در جو می‌شود، راه‌اندازی بازار کربن می‌تواند به جذابیت‌های تولید برق تجدیدپذیر کمک کند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در پایان گفت: باید به سمت ساختار‌های بازار محور در حوزه برق حرکت کنیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده