تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۶
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۱۴۵۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل توان باد سدید مطرح کرد؛

شفافیت در قیمت برق با ایجاد تالار برق سبز

‌می‌متالز - امیرحسین کاوه گفت: ایجاد تالار برق سبز و فروش برق در بورس انرژی ایران به‌عنوان یک راهکار اصلی، جدای از رقابت تولیدکنندگان سبب ایجاد شفافیت و واقعی‌شدن قیمت برق تولیدی می‌شود

به گزارش می‌متالز، امیرحسین کاوه، مدیرعامل شرکت توان باد سدید، نخستین نیروگاه بادی پذیرش‌شده در تالار برق سبز بورس انرژی ایران با بیان اینکه تاکنون قوانین متعددی برای ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری در تولید برق تجدیدپذیر وضع شده است، اظهار کرد: ایجاد تالار برق سبز و فروش برق در بورس انرژی ایران به‌عنوان یک راهکار اصلی، جدای از رقابت تولیدکنندگان سبب ایجاد شفافیت و واقعی‌شدن قیمت برق تولیدی می‌شود و زمینه را برای افزایش حضور تولیدکنندگان و حضور سرمایه‌گذاران جدید فراهم می‌کند.

او در رابطه با فرآیند عرضه برق نیروگاه توان‌باد در تالار برق سبز بورس انرژی ایران، بیان کرد: پس از رونمایی از تالار برق سبز در بورس انرژی، شرکت توان‌باد سدید بر اساس فرایند مرتبط ارائه‌شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، برق تولیدی یکی از توربین‌های بادی ۷۱۰ کیلووات خود در مزرعه بادی خواف را در بورس انرژی عرضه کرد.

مدیرعامل توان باد سدید افزود: طبق رویه‌های اعلامی بورس انرژی ایران، شرکت‌هایی که بعد از سال ۱۳۹۹ قرارداد‌های خرید تضمینی با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) داشته باشند؛ می‌توانند با اخذ مجوز‌های مرتبط از مدیریت شبکه برق کشور، بورس انرژی و اخذ کد انحصاری فروش، برق مرتبط را از طریق یکی از کارگزاری‌های معرفی‌شده توسط بورس انرژی ایران در تالار برق سبز ارائه کنند.

کاوه با اشاره بر آنکه میزان عرضه برق شرکت توان‌باد سدید در تیرماه امسال برابر با ۱۰۵ مگاوات ساعت بوده‌است، بیان کرد: ظرفیت اسمی یک واحد توربین بادی ۷۱۰ کیلوواتی که به بورس انرژی معرفی شده که این میزان با یک‌هزار و ۹۵۰ مگاوات ساعت در سال برابر است، طبق تفاهم و تعهد‌های مرتبط از این مقدار یک هزار و ۸۸ مگاوات ساعت در سال به تالار برق سبز عرضه می‌شود.

او در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌میلی فعالان صنعت برق به تولید برق تجدیدپذیر نبود توجیه اقتصادی مناسب است.

مدیرعامل شرکت توان‌باد سدید گفت: گزارش‌های حوزه پژوهشی نشان می‌دهند که کشور به‌تدریج در حال حرکت به سمت بحران کمبود برق است. در بخش تولید و مصرف برق کشور حدود ۲۰ هزار مگاوات ناترازی وجود دارد و با رشد پنج تا شش درصدی در سال بر میزان تقاضای مرتبط افزوده می‌شود.

کاوه در پایان ضمن تاکید بر این که یکی از مهم‌ترین راهکار‌های رفع ناترازی موجود، حرکت واقعی به سمت تولید برق از انرژی‌های بادی و خورشیدی در بخش تجدیدپذیر است، گفت: با در اختیار داشتن دو شرکت صبا نیرو و توان‌باد، حدود ۲۰ سال است که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فعال هستیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده