تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۲۶
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۱۴۶۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل بورس انرژی ایران در همایش سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی مطرح کرد

احیای جذابیت بادی خواف در تالار برق سبز

‌می‌متالز - علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران در «همایش سرمایه‌گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه» که با حضور مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران‌عامل ارکان بازار سرمایه در اتاق بازرگانی استان خراسان‌رضوی برگزار شد، به ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر در خواف پرداخت و گفت: خواف یکی از بهترین کریدور‌های برق است.

به گزارش می‌متالز، چندی پیش نیروگاه توان باد به‌عنوان نخستین نیروگاه بادی در بورس انرژی ایران مورد پذیرش قرار گرفت. اما پتانسیل بادی منطقه خواف که مورد اشاره مدیرعامل بورس انرژی قرار گرفته، به میزانی قابل‌توجه است که از دوران صفویه آسیاب‌های بادی در این منطقه ساخته شده و اکنون هم برجای مانده است. در حالی که ایران با ناترازی برق دست‌وپنجه نرم می‌کند و نیروگاه‌های گازی بخش مهمی از گاز تولیدی را به مصرف می‌رسانند، این روز‌ها تابلوی برق سبز امید‌ها را به توسعه برق تجدیدپذیر زنده کرده است؛ ظرفیتی که باد‌های ۱۲۰روزه سیستان و پتانسیل ایجاد نیروگاه‌های بادی یکی از مهم‌ترین آنهاست. در همین راستا مدیرعامل بورس انرژی ایران، برق را اولین حوزه ظرفیت خراسان‌رضوی دانست و گفت: ظرفیت بالای برق تجدیدپذیر در خواف وجود دارد. در ساختار سرمایه‌گذاری کشور مشوق‌های بسیار خوبی برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد شده و صنایع کشور مکلف شده‌اند یک‌درصد برق را از شرکت‌های تجدیدپذیر تهیه کنند.

علی نقوی با اشاره به راه اندازی تالار برق سبز از ابتدای خردادماه، عنوان کرد: هیچ‌یک از صنایعی که برق را از تالار برق سبز خریداری کردند، مشمول برنامه‌های خاموشی مدیریت بار نشدند و در همین راستا تولید این واحد‌ها در تابستان امسال افزایش پیدا کرد. مدیرعامل بورس انرژی ایران، پیش‌تر نیز درباره مزایای تالار برق سبز گفته بود: ظرف سال‌های آینده سهم تجدیدپذیر‌ها در تامین انرژی مصرفی در دنیا افزایش می‌یابد. محدودیت در سوخت‌های فسیلی، ناترازی در تامین گاز و آلایندگی بالای سوخت‌های فسیلی حرکت به سمت افزایش مصرف تجدیدپذیر‌ها را جریان دهی می‌کند. در این شرایط، ایران ظرفیت‌های طبیعی مناسبی در زمینه ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد. در این موقعیت، راه اندازی تالار برق سبز بورس انرژی و ایجاد امکانی برای دادوستد برق از مسیری شفاف و رقابتی کمک شایانی به جذب سرمایه‌گذاران جدید به این حوزه خواهد بود.

وی همچنین اعلام کرد: پیشنهاد راه اندازی صندوق پروژه‌ها برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر داده شده است. نقوی با بیان اینکه با همکاری وزارت نیرو و سازمان بورس در تدارک راه اندازی صندوق پروژه و تاسیس نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستیم، تصریح کرد: آمادگی داریم در راستای تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در خدمت سرمایه‌گذاران استان باشیم. با شرکت برق منطقه‌ای خراسان‌رضوی نیز در خصوص راه اندازی تابلوی برق منطقه‌ای صحبت‌هایی داشتیم، اما متوقف شد که امیدواریم مجددا از طریق استانداری پیگیری شود.

راه اندازی بازار پساب در دستور کار بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی در همایش سرمایه‌گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه در اتاق بازرگانی استان خراسان‌رضوی گفت: نیاز استان به آب و پساب موجب شد راه اندازی بازار پساب در دستور کار بورس انرژی قرار بگیرد که پساب چند استان از جمله تهران، بوشهر، شیراز و کرمان در بورس انرژی مورد پذیرش قرار گرفته است. در حالی که به‌واسطه مرز‌های مشترک خراسان‌رضوی با ترکمنستان و افغانستان، بخش مهمی از صادرات حوزه انرژی از طریق این استان انجام می‌شود، نقوی درباره آینده پیش‌روی این بخش نیز گفت: هم‌اکنون بخش اعظم صادرات زمینی انرژی کشورمان از طریق خراسان‌رضوی به کشور‌های همسایه انجام می‌شود. از این‌رو خراسان‌رضوی ظرفیت خوبی در این زمینه دارد که قابلیت توسعه نیز دارد.

نقوی اضافه کرد: ظرفیت بسیار مهم استان در صادرات فرآورده‌های نفتی بوده که عمده صادرات بورس انرژی به مقصد افغانستان است. این صادرات در کنار خود توسعه‌های دیگری را نیز به دنبال دارد. وی ادامه داد: ظرفیت بعدی در خانگیران بوده که پالایشگاه میعانات گازی داریم و در بورس انرژی عرضه می‌شود. صادرات فرآورده‌ها به افغانستان موجب می‌شود تولیدات افزایش پیدا کند.

تاکید رئیس سازمان بورس بر نقش بورس انرژی در پایدار برق

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بورس انرژی و قابلیت‌های آن بیان کرد: تالار برق سبز در بورس انرژی به تامین برق پایدار صنایع کمک می‌کند. در این بازار، عرضه و تقاضای برق، قیمت را مشخص می‌کند و دولت دخالتی در این حوزه ندارد. به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، مجید عشقی جمعه‌شب در نشستی با فعالان اقتصادی خراسان‌رضوی در محل این اتاق اظهار کرد: با این حال ورود محصولات کشاورزی به بورس‌کالا باید متناسب با سیاست‌های دولت باشد. وی افزود: به دلیل نحوه حمایت دولت از بخش کشاورزی، بسیاری از محصولات در بورس‌کالا وارد نشده اند. در کشور‌های مختلف، متناسب با شرایط کشور کالا‌ها معامله می‌شود. برای مثال در هند ادویه‌ها در بورس‌کالا معامله می‌شود.

عشقی تصریح کرد: در کشور ما نیز برای زعفران به‌عنوان محصولی راهبردی کل زنجیره ابزار‌های مالی تعریف شده است، اما اقدام در این حوزه باید متناسب با سیاست‌های دولت باشد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با بیان اینکه در زمینه سکو‌های تامین مالی در خراسان‌رضوی محدودیتی نمی‌بینیم، گفت: اگر شرکت‌های واجد شرایط از این استان درخواست تاسیس نهاد‌های مالی شامل مشاوره سرمایه‌گذاری، سبدگردانی و... را داشته باشند، در اولویت قرار می‌گیرند. وی گفت: در بازار سرمایه تنها جنبه تامین مالی نباید مدنظر قرار گیرد؛ بلکه مردمی‌سازی اقتصادی و شریک شدن طیف گسترده‌ای از مردم در سهام شرکت‌ها، قابل اعتنا شدن برند شرکت‌ها، افزایش اعتبارسنجی برای شرکت‌ها و ماندگاری آن‌ها در این میان موضوعیت اساسی دارد.

عشقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دغدغه بسیاری از کسب‌وکار‌ها و دولت در مورد موقوفه بودن بسیاری از دارایی‌ها به‌خصوص در حوزه املاک و مستغلات، گفت: در تمام دستورالعمل‌ها در بازار سرمایه وقتی از املاک و مستغلات سخن به میان می‌آید، سند ششدانگ ملاک عمل است؛ زیرا قابلیت نقل وانتقال دارد. وی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه مشهد دارای موقوفات زیادی است، اتاق بازرگانی پیش‌قدم شود و در قالب کمیسیون تامین مالی با همکاری مرکز پژوهش بورس، کمیته‌ای تخصصی با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان برای بررسی همه‌جانبه این موضوع به وجود آید تا راهکاری اساسی اندیشیده شود و بتوان از قابلیت صندوق املاک و مستغلات بورس استفاده کرد. عشقی در خصوص ورود حوزه گردشگری و واحد‌های اقامتی به بازار سرمایه گفت: آماده ایم که ابزار‌های مالی مناسب را با کمک فعالان این حوزه ایجاد کنیم. صندوق املاک و مستغلات در حوزه گردشگری قابل استفاده است؛ اما به نظر می‌رسد در پروژه‌های گردشگری باید ابزار جدیدی تعریف شود.

وی درباره پیشنهاد‌های مطرح‌شده در این نشست بیان کرد: با تشکیل چهار کارگروه ویژه بین اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی و سازمان بورس، کارشناسی‌های لازم برای ورود هرچه بیشتر بخش خصوصی این استان به بازار سرمایه صورت خواهد گرفت. رئیس سازمان بورس، از اتاق بازرگانی مشهد خواست در برگزاری جلسات آموزشی پیش قدم شود تا در ۶ماه آینده جلسات آموزشی مفصلی برای واحد‌های اقتصادی در زمینه مفاهیم بازار سرمایه برگزار شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده