تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۲۳۲۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل بورس انرژی ایران:

گواهی صرفه‌جویی انرژی به‌زودی معامله‌پذیر می‌شود

‌می‌متالز - نقوی گفت: گواهی صرفه‌جویی انرژی به زودی با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو در بورس انرژی ایران معامله‌پذیر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علی نقوی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران با تاکید براینکه گواهی صرفه‌جویی انرژی از ابزار‌های جدیدی است که با هدف مدیریت بهینه مصرف پیش رو قرار دارد، گفت: این گواهی درحقیقت به‌پشتوانه میزان صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان حامل‌های انرژی نظیر گاز و برق منتشر می‌شود و اوراق منتشرشده، در بازار ثانویه مورد معامله قرار می‌گیرد.

نقوی، هدف از انجام این معاملات را استفاده از مکانیزم‌های تشویقی برای استانداردسازی مصرف صنایع عنوان کرد و گفت: با وجود سیاست‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر در مورد استفاده بهینه از انرژی شده است، پتانسیل‌های استفاده نشده بسیاری وجود دارد و همین موضوع توجه‌ها نسبت به استفاده از مکانیزم بازار در این باره را افزایش داده است.

وی در تشریح ساز و کار معامله این نوع اوراق اضافه کرد: سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف به منظور کاهش مصرف انرژی سرمایه‌گذاری می‌کنند و در ادامه بعد از تصویب در کمیسیون صرفه‌جویی انرژی، به میزان صرفه‌جویی شده به طرح گواهی تعلق می‌گیرد که می‌تواند آن را در بورس به فروش برساند.

نقوی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر بررسی‌های علمی زیادی روی ابزار‌های مالی و نقش آن در صرفه‌جویی انرژی صورت گرفته است، عنوان کرد: این مطالعات نشان می‌دهد معامله این گواهی‌ها در بورس به واسطه نظارت و ساز و کار مشخص سنجش، می‌تواند به انرژی صرفه‌جویی شده شکل دهد، به همین دلیل ابزار‌های مالی توانسته‌اند در سال‌های اخیر زمینه‌ساز مقدار قابل توجهی از صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن تاکید بر تجربه کشور‌های مختلف در استفاده از ابزار‌های مالی در زمینه صرفه‌جویی انرژی عنوان کرد: انجام این معاملات در بستر بازار سرمایه به واسطه ویژگی‌های این بازار از جمله ایجاد انگیزه برای بهبود و نوآوری، در کشور‌های ایتالیا، انگلستان و فرانسه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده است استفاده از ظرفیت بازار سرمایه می‌تواند تمرکز کسب و کار‌ها به سمت تاثیر تقاضا بر کاهش مصرف انرژی را جلب کند، گفت: همچنین برابرکردن هزینه‌ها برای طرفین معامله از دیگر مزایای بورسی شدن صرفه‌جویی انرژی در قالب گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی است.

نقوی با اشاره به اینکه اثر مثبت بازار سرمایه بر کاهش انتشار کربن و بهره‌وری انرژی اثبات شده و مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفته است، بیان کرد: در سال‌های اخیر بازار صرفه‌جویی انرژی در دنیا رونق زیادی پیدا کرد و آژانس بین‌المللی انرژی بازاری با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار برای آن برآورد کرده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده