تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۵۲۸۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علی نقوی مطرح کرد

ابزار بورس انرژی برای صرفه‌جویی و فرصتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

‌می‌متالز - مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: نخستین اقدامی که می‌توان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد، موضوع مربوط به گواهی صرفه‌جویی انرژی است که به‌عنوان ابزاری جدید با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری طراحی شده است و در بورس انرژی ایران عملیاتی می‌شود. با توجه به مصرف بالای انرژی در کشور، این امکان وجود دارد که در صورت صرفه‌جویی حامل‌های انرژی، بتوان میزان صرفه‌جویی‌شده را مورد دادوستد قرار داد.

به گزارش می‌متالز، به عبارت ساده‌تر در زمانی که هر فرد (حقیقی یا حقوقی) میزانی برای مصرف مرسوم خود انرژی در اختیار دارد، وقتی این رقم را به شیوه‌های مختلف صرفه‌جویی کند، امکان دادوستد آن وجود دارد و سایرین با پرداخت هزینه می‌توانند از این سهم استفاده کنند. این نکته مهم‌ترین رکن در تعریف گواهی صرفه‌جویی انرژی است؛ گویی حق مصرف در این شیوه و با تعریف اوراق گواهی صرفه‌جویی، مورد دادوستد قرار می‌گیرد. اجرایی شدن آن به‌خصوص در شرایطی که شاهد برتری تقاضای انرژی بر عرضه آن هستیم، می‌تواند رخداد مهمی در مسیر کاهش مصرف و واقعی‌تر شدن قیمت‌ها به شمار برود. به صورت دقیق تر، اینکه افراد مختلف حقیقی و حقوقی بتوانند با رویکرد‌های خاص یا کاهش مصرف خود، صرفه‌جویی قابل‌توجهی به‌نسبت تقاضای مرسوم خود داشته باشند، به این معنی است که بخشی از انرژی تولیدشده در کشور صرفه‌جویی می‌شود. همین میزان از امکان دادوستد آزادانه برخوردار خواهد شد؛ یعنی خریدارانی که در ضعف عرضه حامل‌های انرژی به مقادیر بیشتری نیاز دارند، حاضر خواهند بود در یک بازار آزادانه این رقم را از بخش صرفه‌جویی‌کننده خریداری کنند. این نکته به معنی آن است که قیمت جدیدی در حاشیه بازار رسمی و قیمت‌های مرسوم آن ایجاد خواهد شد که سیگنال مهمی در جهت افزایش صرفه‌جویی است. مهم آنکه با توجه به ساختار‌های بازار داخلی و نیاز‌های صنایع همچون صنایع فولاد، فلزات و پتروشیمی به حامل‌های انرژی، رقم صرفه‌جویی‌شده از جذابیت خرید زیادی برخوردار خواهد بود؛ یعنی بازاری مشابه بازار داخلی نزدیک به قیمت‌های جهانی در فرآیند منعطف در تقابل عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود. این اتفاق هر چه زودتر رخ دهد فضا برای کاهش مصرف و افزایش صرفه‌جویی و منطقی شدن قیمت‌ها به موازات قیمت‌های رسمی ایجاد می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان از جذابیت‌های آن صرف‌نظر کرده یا از کنار آن به‌سادگی عبور کنیم.

ابزار‌های بورسی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

علی نقوی در گفت‌وگویی به کمک بازار سرمایه در تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اشاره کرد و افزود: در بازار سرمایه می‌توان چند اقدام انجام داد تا از طریق آن‌ها هرچه زودتر شاهد تحقق این شعار در اقتصاد کشور باشیم. وی با بیان اینکه موضوع نخست، مساله مربوط به پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان است که از قبل نیز انجام می‌شد، اظهار کرد: تابلویی در بازار فرابورس برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که می‌توانند اختراعات و حقوق مالکیت دارایی فکری خود را در آن بازار عرضه و تامین مالی کنند و در این میان سهام شرکت‌های خود را در بازار سهام مورد پذیرش قرار می‌دهند.

نقوی معتقد است از جمله کمک‌هایی که بازار سرمایه در این زمینه می‌تواند داشته باشد، تسهیل در مسیر پذیرش شرکت‌هاست. مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران اظهار کرد: گام دیگر مربوط به صندوق‌های جسورانه است که در چند سال گذشته توانستند جایگاه قابل‌توجهی را به خود اختصاص دهند و فعالیت خوبی را در بازار سرمایه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: صدور مجوز صندوق‌های جسورانه در سال ۱۴۰۱ می‌تواند توسعه پیدا کنند، به نحوی که صندوق‌ها در چارچوب تامین مالی پروژه‌های دانش‌بنیان کمک‌کننده خواهند بود. همچنین پلتفرم‌های تامین مالی جمعی که از بازار سرمایه مجوز فعالیت می‌گیرند، می‌توانند ابزار خوبی برای تامین مالی پروژه‌های دانش‌بنیان باشند که تاکنون نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند.

نقوی تاکید کرد: بحث مربوط به تامین مالی پروژه شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌توان از طریق سایر روش‌های تامین مالی حاضر در بازار سرمایه پیگیری کرد تا فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان شفاف شود و زمینه بهبود وضعیت آن‌ها را فراهم کند.

کمک بورس‌های کالایی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱

نقوی به کمک بورس‌های کالایی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: درخصوص بورس‌های کالایی کاری که می‌توان انجام داد، عرضه کالا‌ها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در آنهاست. وی ادامه داد: در صورتی که محصولات آن‌ها در چارچوب معیار‌های پذیرش بورس‌های کالایی از جمله بورس انرژی و بورس کالا باشد، این کالا‌ها قادر به عرضه در رینگ‌های داخلی و صادراتی بورس‌های یادشده خواهد بود و فعالیت آن‌ها از طریق این کانال شفاف می‌شود. به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران، پس از عرضه کالا‌های مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس‌های کالایی می‌توان به سمت تامین مالی این شرکت‌ها حرکت کرد.
راه‌های کمک بورس انرژی به شرکت‌های دانش بنیان

نقوی با تاکید بر اینکه بورس انرژی به صورت خاص می‌تواند از طریق چند اقدام کمک‌کننده به شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، افزود: نخستین اقدامی که می‌توان در این زمینه انجام داد، موضوع مربوط به گواهی صرفه‌جویی انرژی است که این ابزار به‌عنوان ابزاری جدید با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری طراحی شده است. وی خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان قادر به طراحی و پیاده‌سازی فناوری‌هایی باشند که مصرف انرژی را در بخش‌های مختلف کشور کم کنند، می‌توانند بر اساس آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی، میزان انرژی صرفه‌جویی‌شده را در چارچوب گواهی صرفه‌جویی انرژی در بازار به فروش برسانند. مدیرعامل بورس انرژی اظهار کرد: یکی از معضلات کشور، مصرف بسیار بالای انرژی بالاتر از الگو‌های استاندارد است که در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کمک موثری را در حوزه بازار برق، مصرف سوخت کشور و حامل‌های انرژی داشته باشند. وی ادامه داد: در آینده کمک شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند در حوزه آب هم اتفاق بیفتد، در بورس انرژی از این موضوع استقبال می‌کنیم و آمادگی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را خواهیم داشت. نقوی به دیگر کمک بازار سرمایه به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: نکته دیگری که می‌تواند در بازار سرمایه و در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان رخ دهد و بحث آن اکنون در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد، توسعه زیرساخت‌های بازار سرمایه مبتنی بر فناوری اطلاعات است که شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه می‌توانند کمک زیادی به بازار سرمایه داشته باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده