تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۱۶۶۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر نیرو با اشاره به حذف نقش دولت در قیمت‌گذاری برق پاک مطرح کرد؛

رفع نگرانی سرمایه‌گذاران تجدیدپذیر به‌کمک تالار برق سبز

‌می‌متالز - خرداد امسال تالار برق سبز بورس انرژی به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش انرژی تجدیدپذیر و کمک به رشد این حوزه راه‌اندازی شد و همچنین متولیان برق بر اساس قانون مکلف به حمایت از برق سبز شدند. علاوه‌بر آنکه مصرف‌کنندگان برق بالاتر از یک مگاوات موظف شدند که حداقل یک درصد از برق مصرفی خود را از تجدیدپذیر‌ها تامین کنند، سازوکار‌هایی نیز برای تضمین فروش برق تجدیدپذیر‌ها در تمام طول سال در نظر گرفته شد.

به گزارش می‌متالز، اگر تولیدکنندگان به هر دلیلی نتوانند برق خود را از طریق بورس به فروش برسانند، ساتبا با ۷۰ درصد نرخ کشف شده در نیروگاه، مطالبات این افراد را تسویه خواهد کرد. همچنین این مزیت برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد می‌شود که در اوقات غیر پیک صادرات برق داشته باشند و برای کشور ارزآوری کنند. به این ترتیب نقش دولت در قیمت‌گذاری حذف خواهد شد و سرمایه‌گذاران مشکلی بابت دریافت مطالبات نخواهند داشت.

به گفته مسوولان، با استقبال بیشتر صنایع از تابلو برق سبز، علاوه‌بر ایجاد سازوکار حمایتی برای توسعه بخش تجدیدپذیر، این صنایع از برنامه‌های مدیریت مصرف و محدودیت برق در تابستان معاف خواهند شد.

تحقق هدف متنوع‌سازی سبد سوختی کشور و کاهش وابستگی به گاز در فرآیند تولید صنایع و همینطور تولید انرژی برق، از موضوعات مهم انرژی کشور است که نباید از آن غفلت کرد. ناترازی قابل توجهی در تأمین برق کشور داریم و روش مناسب، تأمین این نیاز از طریق تجدیدپذیر‌ها است که به دلیل اقتصادی بودن و کاهش اثرات محیط زیستی مورد توجه است.

ایجاد تابلوی برق سبز در بورس انرژی به عنوان پاسخ موثر دولت سیزدهم برای حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران انرژی تجدیدپذیر، حداقلی شدن وابستگی به سوخت گاز برای تولید انرژی و در نهایت حل مشکل ناترازی‌های صنعت برق، در دستور کار قرار گرفت و در ابتدای خرداد امسال اولین معامله در تابلو برق سبز ثبت شد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در رابطه با اهمیت تابلو برق سبز می‌گوید: به دلیل رقابت با دیگر روش‌های تأمین برق، تجدیدپذیر‌ها در ایران پا نگرفته است و اینطور تصور می‌شود که برق تجدیدپذیر گران‌تر است؛ اما اینطور نیست. بورس انرژی پاسخگوی ابهام اقتصادی در تأمین برق خواهد بود و امکان رقابت را برای تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر فراهم می‌کند.

در تابلوی بورس تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند برق خود را با قیمت‌های رقابتی عرضه کرده که به این دلیل که برخلاف گذشته معطل دریافت مطالبات خود نخواهند بود، باعث ایجاد انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در انرژی پاک کشور خواهد شد. مطابق قانون مانع‌زدایی از صنعت برق خریدار محصول آن‌ها نیز صنایع و مشترکان بالای یک مگاوات هستند که طبق قانون باید یک درصد برق مصرفی‌شان از این طریق تأمین شود، این امر به خودی خود یک تقاضای قابل توجه برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد می‌کند.

دو سمت اصلی این بازار شامل نیروگاه‌های عرضه‌کننده برق و صنایع خریدار برق به تعداد ۶۰ شرکت هستند که طی سه دوره معاملاتی نخست در این بازار حضوری فعال داشته‌اند. در حال حاضر تمامی صنایع کشور می‌توانند برق تجدیدپذیر تکلیف شده در قانون را مستقیما از طریق تابلوی برق سبز بورس خریداری کنند و ما به‌ازای برق خریداری شده در تابلوی برق سبز از میزان پرداختی در قبوض آن‌ها کسر خواهد شد.

مزایای دیگر خرید از تابلوی سبز برای بخش صنعت در تابستان هویدا می‌شود و صنایعی که از این طریق معامله برق انجام داده‌اند، هیچ برنامه مدیریت مصرفی در تابستان شامل حال آن‌ها نخواهد شد تا در دوره اوج مصرف نیز همچنان تدوام تولید داشته باشند.

معافیت صنایع خریدار از تابلو برق سبز از برنامه‌های مدیریت مصرف
محمود کمانی مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در این خصوص گفت: قبض برق صنایع کشور بر اساس تکلیف قانون مبنی‌بر تامین یک درصد انرژی مصرفی از برق تجدیدپذیر، توسط شرکت توانیر صادر شده به نحوی که این تعرفه در مردادماه برابر دو هزار و ۶۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت بوده است. از سوی دیگر مطابق اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران تمامی صنایع کشور که برق خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز بورس انرژی در تابستان امسال خریداری کرده‌اند، مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف نشده‌اند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: این موضوع می‌تواند علاوه بر ایجاد زیرساخت لازم برای تولید پایدار در صنایع کشور، مزایا و اثرات اقتصادی فراوانی را برای این صنایع به ارمغان آورد.

کمانی با اشاره به وضعیت معاملات در تابلو برق سبز گفت: معاملات برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس از ابتدای خردادماه امسال آغاز شده و تاکنون با گذشت سه دوره معاملاتی، بالغ بر ۱۲۸ میلیون کیلووات ساعت برق به‌واسطه این تابلو معامله شده است. بر همین اساس حداکثر مبلغی که در معاملات تابستان ۱۴۰۲ در تابلو رقم خورد حدود سه هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر بوده است.

تاکنون تعداد ۱۷ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت منصوبه ۲۰۸ مگاوات توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران به بورس انرژی معرفی شده‌اند که بر اساس ضرایب اعلام شده ساتبا، امکان عرضه ۱۰۸ مگاوات ظرفیت در هر ساعت را دارند و از این میزان تعداد ۱۳ نیروگاه خورشیدی و سه نیروگاه بادی و یک نیروگاه برق‌آبی هستند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده