تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۰۷۰۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عملیات بازار برق بورس انرژی عنوان کرد؛

مرداد ماه بدون خاموشی برای صنایع خریدار برق سبز

‌می‌متالز - ولی الله آئینه نگینی با اعلام خبر گشایش نماد‌های معاملاتی مرداد، شهریور و مهر در تالار برق سبز عنوان کرد: هشت نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت ۱۵۵،۹۸۰ کیلووات در هر ساعت در بورس انرژی پذیرش شدند.

به گزارش می‌متالز، ولی‌الله آئینه نگینی مدیر عملیات بازار برق بورس انرژی با اشاره به اینکه تالار برق سبز بورس انرژی از اول خرداد ماه راه‌اندازی شده است، گفت: طبق ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و دستورالعمل توسعه مبادلات برق بورس انرژی ایران، تمام مشترکان بالای یک مگاوات موظف‌اند یک‌درصد از انرژی موردنیاز خود را از طریق تجدیدپذیر‌ها تامین کنند و این صنایع هم‌اکنون می‌توانند برق مردادماه خود را از طریق سازوکار بورس انرژی خریداری کنند.

آئینه نگینی در این باره توضیح داد: نماد‌های معاملاتی ماهانه، سه ماه پیش از شروع دوره تحویل گشایش می‌یابند و هم‌اکنون نماد ماه‌های مرداد، شهریور و مهر قابلیت معامله دارد.

وی در خصوص توقف این نماد‌ها گفت: زمان توقف، سه روز کاری پیش از شروع دوره تحویل است که نماد تیر ماه امروز متوقف شده است.

مدیر عملیات بازار برق بورس انرژی ادامه داد: از این مقدار ۷۴.۷۵۵ کیلووات در هرساعت با ارزش حدود ۱۱۳ میلیارد و ۱۹۸ میلیون تومان در بازار برق سبز برای دوره تحویل تیرماه معامله شده است.

نگینی با بیان اینکه در مجموع تعداد ۲۰ شرکت تا پایان دوره تحویل تیرماه از تالار بازار سبز خرید انجام داده‌اند، گفت: خرید برق تجدیدپذیر از تالار برق سبز بورس انرژی این مزیت را برای خریداران دارد که در زمان پیک بار مصرف مشمول خاموشی نخواهند شد.

مدیرعملیات بازار برق بورس انرژی ایران این موضوع را انگیزه‌ای برای خریداران دانست و گفت: وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده‌است که چهار هزار مگاوات برق تجدیدپذیر را وارد مدار کند و تا پایان دولت سیزدهم این عدد را به ۱۰ هزار مگاوات برساند، این الزامات نیز از جمله مزیت‌های تالار برق سبز برای فروشندگان است.

وی در پایان با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۳۰ نیروگاه تجدیدپذیر در ایران وجود دارند که ۱.۱ درصد برق کشور را تامین می‌کنند، گفت: تا پیش از این سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) به صورت قرارداد‌های خرید تضمینی برق این نیروگاه‌ها را خریداری می‌کرد و به شبکه برق تحویل می‌داد، ولی با راه‌اندازی تالار برق سبز در بورس انرژی ایران، مسیر جدید و شفافی فراهم شده‌است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده