تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۵۹
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۰۳۳۲۸
سرویس خبر : انرژی
سخنگوی صنعت برق مطرح کرد:

پیش بینی مصرف برق بیش از ۷۳ هزار مگاواتی برای دوران اوج بار تابستان

‌می‌متالز - سخنگوی صنعت برق از پیش بینی مصرف برق بیش از ۷۳ هزار مگاواتی برای دوران اوج بار تابستان خبر داد و گفت: اقدامات مدیریت مصرف از ابتدای خرداد اجرا و تا انتهای شهریور ادامه می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی رجبی مشهدی در همایش مشترک وزارتخانه‌های نیرو، کشور و صنعت با ارائه گزارشی از برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از دوران اوج بار تابستان اعلام کرد: برای دوران اوج بار پیش‌بینی شده مصرف برق به بیش از ۷۳ هزار مگاوات برسد؛ لذا ضروری است اقدامات مدیریت مصرف از ابتدای خرداد در تمامی بخش‌ها اجرا شود و تا انتهای شهریور ماه ادامه یابد.

بیشترین میزانی که برای تولید برق پیش‌بینی‌شده، ۶۲.۵ هزار مگاوات است و پس از آن وارد مرحله مدیریت مصرف خواهیم شد. شنبه هفته جاری با افزایش ۴.۵ درجه‌ای دما، مصرف برق به ۵۴.۸ هزار مگاوات رسید یعنی مصرف برق نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۹ هزار مگاوات یا ۲۰ درصد افزایش یافت که عدد بسیار بزرگی است و نشانه‌ای بر افزایش دمای زود هنگام و راه‌اندازی زود هنگام وسایل سرمایشی در تابستان نسبت به سال گذشته است.

تابستان در شهر‌های نیمه شمالی حدود یک تا ۱.۵ درجه افزایش دما خواهیم داشت. در استان‌هایی مثل آذربایجان‌های شرقی و غربی و اردبیل حتی ممکن است از این عدد هم فراتر رود یعنی تا دو درجه هم افزایش دما داشته باشند که می‌تواند منجر به افزایش مصرف شود. سال گذشته ظرفیت سازی مناسبی در زمینه تولید برق انجام شد. به طوری که رکورد ۶ هزار مگاوات در افزایش تولید ثبت شد. سال جاری پیش‌بینی شده تقریباً بیشتر از این میزان به ظرفیت تولید افزوده شود با این وجود ناترازی تولید و مصرف برق همچنان ادامه دارد؛ بنابراین ضرورت دارد مدیریت مصرف در همه بخش‌ها انجام شود.

تا ۱۵ خرداد اگر چه شرایط عادی است، اما در همین دوره هم ۲ یا ۳ اقدام باید سرلوحه کار قرار گیرد. اول اینکه وضعیت تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برنامه‌ریزی شده که تا پایان اردیبهشت به پایان برسد تا حداکثر تولید را از ابتدای خرداد در مدار تولید داشت. همچنین شرکت‌های برق منطقه‌ای مکلف هستند نیروگاه‌هایی که تولید پراکنده دارند یا نیروگاه‌هایی که در اختیار صنایع هستند را پایش کنند. اطلاعات این نیروگاه‌ها باید رصد شود که هرچه زودتر این واحد‌ها نیز در برنامه قرار گیرند.

تا ۱۵ خرداد به صورت متعارف ممکن است یک یا دو روز در هفته افزایش دمای زیاد یا نامتعارف داشت که برای آن باید مرحله دوم برنامه مدیریت مصرف اجرا شود. از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور نیز در شرایط هشدار خواهیم بود. بر اساس تجربه حدوداً ۱۰ ساله‌ای که از بررسی دما و نمودار‌های مصرف بدست آمده، در دوره‌هایی با افزایش بسیار زیاد مصرف، در شرایط اضطرار قرار خواهیم گرفت و معمولاً در این دوره بیشترین مصرف برای اوج مصرف پیش‌بینی می‌شود. سال جاری هم در این دوره باید آمادگی لازم برای هر اقدامی که مورد نیاز است داشت.

موضوع مهم دیگر عدم اصلاح ساعت رسمی بر اساس قانون مجلس است که احتمال می‌رود باعث افزایش یک ساعته زمان اوج بار شبانه شود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود زمان اوج مصرف شبانه حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مگاوات افزایش یابد. این بدان معنا است که اقدامات مدیریت مصرفی که در سال گذشته انجام شده، برای اوج بار شبانه باید حتماً حفظ و حتی توسعه یابد. سال جاری لازم است کنترل و نظارت‌های مربوط به بخش‌های عمومی (اداری، تجاری و…) به ویژه در زمان اوج شب با جدیت بیشتری دنبال شود.

شاید تصور بر این باشد بعد از ساعت ۱۴ افت بار خواهیم داشت، اما چنین چیزی طبق تجربه سال‌های اخیر صدق نمی‌کند بلکه افزایش دما تا ساعت ۱۶ و ماندگاری دما تا ساعت ۱۹ ادامه خواهد داشت؛ بنابراین لازم است آب مورد نیاز برج‌های خنک کننده نیروگاه تأمین شود. در برنامه مدیریت مصرف بخصوص برای مشترکان که در شهرک‌های صنعتی هستند برنامه‌های مدیریت مصرف از ساعت ۱۱ صبح آغاز می‌شود و تا ۱۱ شب ادامه می‌یابد. به گمان اینکه ساعت ۱۹ هوا خنک شده و افت مصرف وجود ندارد، نباید مدیریت مصرف کنار گذاشته شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده