تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۸
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۸۱۸۵۹
سرویس خبر : انرژی
سخنگوی صنعت برق عنوان کرد؛

سهم ۱۲ درصدی بورس از مبادله برق کشور

‌می‌متالز - رجبی مشهدی گفت: نسبت به سال گذشته که ۹ درصد مبادله بورسی وجود داشت اکنون ۳ درصد سهم بیشتری از برق کل کشور از طریق بورس مبادله می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مصطفی رجبی مشهدی در رابطه با سهم بورس در تجارت برق می‌گوید: اکنون ۱۲ درصد از برق کشور از طریق بورس و قرارداد‌های دوجانبه ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: تقریباً نسبت به سال گذشته که این عدد ۹ درصد بوده ۳ درصد سهم بیشتری از کل برق کشور را توانسته‌ایم از طریق بورس مبادله کنیم.

رجبی مشهدی افزود: برخی از نیروگاه‌ها که فروشنده برق هستند، بورسی بوده و مردم می‌توانند از طریق بورس سهامدار شرکت‌های تولید کننده برق باشند و در این عرصه مشارکت داشته باشند.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: دولت به دنبال این است که نقش خود را در خرید و فروش برق به حداقل برساند تا از این طریق مصرف‌کننده و تولیدکننده برق بتوانند با یکدیگر مستقیماً مبادله کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا چنین شرایطی منجر به خصولتی شدن صنعت برق نمی‌شود، گفت: طبق قانون اکنون ۶۰ درصد از نیروگاه‌های کشور خصوصی هستند و بخشی از این برق، برق‌هایی هستند که با تعرفه‌های مشخص و تحت پوشش هستند، نیروگاه‌های دولتی می‌توانند برق آن بخش را تأمین کرده و بقیه را آزادانه با یکدیگر قرارداد مبادله برق داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه چنین اقدامی از طریق ساز و کار بورس صورت می‌گیرد اضافه کرد: با توجه به اینکه مبادله برق از طریق بورس اتفاق می‌افتد قطعاً از شفافیت لازم برخوردار بوده و لایه پنهانی برای فسادزا بودن وجود ندارد.

سخنگوی صنعت برق در خاتمه تاکید کرد: در چنین شرایطی صنعت برق از دست دولت خارج شده و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده