تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۸۱۸۴۴
سرویس خبر : انرژی
در گفتگو با مجری اولین نیروگاه خورشیدی سهموی خطی در خاورمیانه مطرح شد

کم توجهی سرمایه داران ایران به تاسیس کارخانه‌ای پرسود/ جلوگیری از خروج ارز و اشتغالزایی فراوان

‌می‌متالز - قیمت پنل‌های خورشیدی هفتمین هفته گران خود را پشت سر می‌گذارد. کارخانجات تولید سیلیکون متال و سلول‌های خورشیدی در ایران، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز و کاهش خشکسالی می‌تواند اشتغالزایی فراوانی ایجاد خواهند کرد. قیمت یک ماده کلیدی برای پنل‌های خورشیدی برای چندین هفته متوالی افزایش یافت و این امر تهدیدی برای کند کردن تاسیسات انرژی پاک برای تلاش‌های جهان برای دستیابی به اهداف آب و هوایی است.

به گزارش می‌متالز، قیمت پلی سیلیکون، فلز فوق رسانا مورد استفاده برای ساخت پنل‌های خورشیدی، به بالاترین سطح رسیده است. این افزایش در سال گذشته آغاز شد، زیرا کشور‌هایی از جمله چین تأسیسات انرژی پاک را برای دستیابی به اهداف آب و هوایی تقویت کردند.

تقاضا برای پلی سیلیکون سریعتر از زمانی که شرکت‌ها می‌توانستند کارخانه‌های جدیدی برای تولید آن بسازند افزایش یافت. تحلیلگران می‌گویند: «اگر قیمت پلی سیلیکون در سطح بالا ادامه یابد، تمام پروژه‌های حرکت به سمت انرژی خورشیدی در مقیاس زمین دچار توقف یا گرفتاری می‌شوند.»

توسعه استفاده از انرژی خورشیدی منجر به کاهش خشکسالی در ایران می‌شود


دکتر محمود یعقوبی، طراح و مجری اولین نیروگاه خورشیدی سهموی خطی در خاورمیانه در گفتگو با رکنا با تاکید بر اینکه اکنون در تمام جهان ثابت شده است که استفاده هرچه بیشتر از سلول‌های خورشیدی در اماکن عمومی می‌تواند منجر به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها شود گفت: اکنون بسیاری از کشور‌های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند که باید برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی بخصوص مازوت و زغال سنگ در نیروگاه ها، هرچه بیشتر به گسترش استفاده از سلول‌های خورشیدی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور‌های خود بپردازند.

طراح و مجری اولین نیروگاه خورشیدی سهموی خطی در خاورمیانه ادامه داد: هم اکنون ظرفیت تمام نیروگاه‌های ما برای تولید برق حدود ۸۵ هزار مگاوات است و اگر دولت بتواند تا چهار سال آینده به وعده خود مبنی بر افزایش ۱۰ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق با استفاده از انرژی تجدیدپذیر عمل کند، در این صورت سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق کشور بیشتر از ۱۰ درصد خواهد شد و دیگر بهانه‌ای برای مازوت سوزی در نیروگاه‌های باقی نمی‌ماند.

وی در ادامه تاکید کرد: نیروگاه‌های حرارتی علاوه بر مصرف شدید سوخت‌های فسیلی، آب بسیار زیادی نیز مصرف می‌کنند و این در حالی است که حجم آب مصرفی سیستم‌های فتوولتائیک حدود یک پنجم تا یک ششم نیروگاه‌های حرارتی است و بنابراین توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در کشورمان می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف آب در کشور نیز داشته باشد.


شهرداری‌ها با توسعه استفاده از انرژی خورشیدی با آلودگی هوا مبارزه کنند


یعقوبی با تاکید بر این که شهرداری‌های کلانشهر‌ها می‌توانند نقش مهمی در گسترش استفاده از انرژی خورشیدی در کشور داشته باشند، گفت: شهرداری‌ها حتما می‌توانند در بوستان ها، تفرجگاه‌ها و برخی معابر عمومی که خطرات آن کمتر است، برای تولید برق مورد نیاز لامپ‌ها از سلول‌های خورشیدی استفاده کنند. البته اگر شهرداری‌ها بتوانند سیستم‌هایی را تهیه کنند که در آن‌ها انرژی برق تولیدشده با استفاده از انرژی خورشیدی ذخیره می‌شود، در آن صورت می‌توان برای تمام معابر شهری از جمله میدان‌های بزرگ از انرژی خورشیدی استفاده کرد.

این کارشناس انرژی خورشیدی ادامه داد: اگر شهرداری‌ها علاوه بر بوستان‌ها و معابر عمومی، در ساختمان‌های خود نیز از سلول‌های خورشیدی استفاده کنند، قطعا می‌توانند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی برای تولید برق در کشور ایفا کنند.

وی در پایان تصریح کرد: برای این که استفاده از سلول‌های خورشیدی در واحد‌های مسکونی برای مردم عادی به صرفه محسوب شود، دولت در چند سال ابتدایی پس از نصب سلول‌های خورشیدی در منازل مردم، باید برق تولیدشده توسط این سلول‌های خورشیدی را به صورت تضمینی از شهروندان بخرد. همچنین دستگاه اجرایی باید توجه داشته باشد که عمومی شدن نصب سلول‌های خورشیدی در خانه‌های مردم می‌تواند کمک زیادی در کاهش بار پیک در ساعات اوج مصرف برق داشته باشد.

کارخانه‌ای پرسود با تولیداتی سبز


و، اما با توجه به افزایش روز افزون تقاضای انرژی پاک (انرژی خورشیدی) و افزایش استاندارد‌های زندگی همچنین رشد روزافزون صنایع بر پایه سیلیکون ضرورت وجود طرح تولید سیلیکون متال اجتناب ناپذیر است. جایگزین کردن انرژی خورشید بعنوان عظیم‌ترین منبع انرژی پاک و ارزان در جهان و استفاده از مواد اولیه بر مبنای سنگ سیلیس در صنعت، باعث شد مطالعات تحقیقاتی در زمینه تولید مواد اولیه سلول‌های خورشیدی و صنایع مرتبط و سپس تولید سیستم‌های فتوولتاییک آغاز شود. مجموعه عظیم کارخانجات تولید سیلیکون متال و سلول‌های خورشیدی علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، اشتغالزایی فراوانی ایجاد خواهند کرد.

منبع: رکنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده