تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۸۴۵۲۷
سرویس خبر : انرژی

انرژی خورشیدی فراتر از زغال سنگ تا چند سال آینده

‌می‌متالز - آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که انرژی خورشیدی در حال رونق است، زیرا بحران انرژی باعث تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر پس از جنگ در اوکراین شده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ از انرژی زغال سنگ پیشی بگیرد. آژانس بین المللی انرژی گفت که انرژی‌های تجدیدپذیر به طور کلی تا اوایل سال ۲۰۲۵ به بزرگترین منبع تولید برق جهانی تبدیل خواهد شد و جهان از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ دو برابر پنج سال گذشته به ظرفیت تجدیدپذیر اضافه خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه‌ای گفت که نه تنها کشور‌ها «گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر جدید» را برای دستیابی به اهداف اقلیمی پیش می‌برند، بلکه امنیت انرژی و نیاز به «تنوع‌سازی» زنجیره‌های تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر دور از چین اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. او گفت: "رقابت شدیدی بین بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان برای داشتن یک موقعیت قطبی در فصل بعدی بخش صنعت وجود دارد، چه در زمینه انرژی خورشیدی، انرژی بادی، باتری‌ها یا وسایل نقلیه الکتریکی. عجله برای جایگزینی نفت و گازی که دیگر از روسیه نمی‌آید، و برای ایجاد بخش‌های تجدیدپذیر داخلی، منجر به فشار برای مشوق‌ها و یارانه‌های صنعتی شده است. "

آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش سالانه خود در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر تخمین زده است که بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷، ظرفیت انرژی تجدیدپذیر جهانی ۲۴۰۰ گیگاوات افزایش می‌یابد که برابر با ظرفیت امروز چین است. این رقم ۳۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی در سال گذشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت، انتظار می‌رود ایالات متحده و هند در ایجاد تنوع در زنجیره تامین تولید انرژی خورشیدی پیشرو باشند و سلطه چین را کاهش دهند. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری خورشیدی دو کشور بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ به ۲۵ میلیارد دلار برسد که نسبت به پنج سال گذشته هفت برابر است. به گفته آژانس بین المللی انرژی، چین، با این حال، با سهم بازار حدود ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۷ در مقایسه با ۹۰ درصد امروز، همچنان یک "بازیگر غالب" باقی خواهد ماند.

بیرول گفت، علیرغم روند‌های کلی دلگرم کننده، صنعت بادی اروپا از یک "چالش بزرگ" رنج می‌برد. ترکیبی از رقابت چین و ایالات متحده و افزایش هزینه‌های مواد خام و تامین، استرس مالی ایجاد می‌کند. بیرول همچنین در مورد جایگزینی سوخت‌های فسیلی روسیه با پروژه‌های جدید نفت و گاز هشدار داد. او گفت که عرضه باید از میدان‌های موجود تامین شود، در حالی که باید برای کاهش تقاضا گام‌هایی برداشته شود. او گفت: "تهاجم روسیه به اوکراین نباید توجیهی برای سرمایه‌گذاری‌های سوخت‌های فسیلی در مقیاس بزرگ باشد، زیرا این نه تنها اهداف آب و هوایی را در معرض خطر قرار می‌دهد، بلکه به عنوان دارایی‌های سرگردان تلقی می‌شود."

با این حال، حتی با وجود سناریوی «شتاب‌یافته» آژانس بین‌المللی انرژی، جهان از آنچه برای محدود کردن گرمایش جهانی لازم است، کوتاهی می‌کند. دمای زمین از اواخر دهه ۱۸۰۰ تاکنون حداقل ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش یافته است. بر اساس توافق پاریس، تقریباً ۲۰۰ کشور موافقت کردند که میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را به اندازه‌ای کاهش دهند تا این افزایش به زیر ۲ درجه سانتیگراد و در حالت ایده آل ۱.۵ درجه سانتیگراد حفظ شود. آژانس بین المللی انرژی گفت که رشد انرژی‌های تجدیدپذیر به طور قابل توجهی کاستی‌ها را در مسیر کاهش می‌دهد و ظرفیت کل را تا سال ۲۰۲۷ به ۲۹۵۰ گیگاوات می‌رساند. اما این باز هم فاصله‌ای ۸۰۰ گیگاواتی برای رسیدن به صفر خالص انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ باقی می‌گذارد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده