تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۸۱۸۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر اندیشکده معدن:

بخش خصوصی برای صادرات زغال‌سنگ معطل مالکیت بر برق تولیدی مانده است

‌می‌متالز - مدیر اندیشکده معدن از ظرفیت‌های زغال سنگ و سختی‌های استخراج آن گفت و اشاره کرد که استفاده از زغال سنگ حرارتی برای تولید برق و صادرات آن می‌تواند برای بخش خصوصی جذاب باشد، اما عدم مالکیت روی برق تولیدی، بخش خصوصی را معطل کرده است.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین پیروی، مدیر اندیشکده معدن با اشاره به میزان ذخایر زغال سنگ در کشور گفت: باید به مساله میزان ذخیره زغال سنگ دقیق نگاه کنیم. بحث ۱۴ میلیارد تن ذخایر زغال سنگ ما در واقع ذخایر زمین شناسی است یعنی این میزان زغال سنگ در کشور وجود دارد، اما باید ببینیم چه میزان از منابع اعلام شده اکتشافات دقیق بوده و تا چه میزان از این ذخایر قابل استحصال هستند. چرا که شکل، کیفیت و مکان مناسب ذخایر عوامل مهمی هستند.

پیروی، عدد اعلام شده از سوی دبیر انجمن زغال سنگ را برای ذخایر زغال سنگ کشور زیر سوال برد و خاطرنشان کرد: میزان ذخایر زغال سنگ کشور ۱۴ میلیارد تن نیست و عدد ذخیره قطعی ما یک میلیارد تن است. در حوزه معدن باید توجه داشت که چه میزان از این ذخایر قابل معدن کاری است. در حوزه زغال سنگ، چون عمده‌ی معادن ما نیاز به معدن کاری زیرزمینی دارد؛ هزینه برداشت بالایی داشته و نرخ تولید نیز به نسبت سایر معادن پایین است.

وی تصریح کرد: در حوزه مصرف متالوژیکی، زغال سنگ تنها در ذوب آهن استفاده شده و در تولید فولاد به کار می‌رود. زغال سنگ‌های ایران برای بحث کک شوندگی به صورت میانگین کیفیت مناسبی ندارند چرا که زمین کشور ما نسبت به آفریقای جنوبی، آمریکای لاتین و استرلیا زمین جوانی است؛ لذا ذوب آهن مجبور به واردات زغال سنگ است.

ظرفیت بر زمین مانده تولید برق برای کشور‌های اقماری ایران


پیروی اضافه کرد: زغال سنگ در ایران به سبب وجود منابع نفت، گاز و قیمت پایین گاز به هیچ عنوان در بحث تولید انرژی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، به جز نیروگاه زغال سوز طبس که سالهاست به بهره برداری نرسیده است. چون گازی که به نیروگاه‌ها برای تولید برق داده می‌شود تقریبا به قیمت مجانی است؛ به همین سبب هیچ نهاده‌ی دیگری نمی‌تواند در ایران نقش گاز را ایفا کند.


وی ادامه داد: با توجه به کسری گاز موجود و بحث ناترازی گازی که پیش آمده است شاید به سمت تولید برق با زغال حرارتی برویم. اما در زمینه‌ی زغال حرارتی فعلا مصرفی نداریم و هر آنچه تولید می‌کنیم را عمدتا به افغانستان و ترکیه صادر می‌کنیم.


پیروی افزود: متاسفانه بخش خصوصی در توزیع برق تولیدی خود مالکیت ندارد و به همین سبب ظرفیت‌های صادرات زغال سنگ معطل مانده است. اگر ساختار‌های قیمت گذاری نهاده‌های تولید برق مانند قیمت گاز اصلاح شود؛ استخراج زغال سنگ و استفاده از آن برای تولید برق در خارج از شهر‌ها موضوعیت پیدا می‌کند. تولید برق از زغال سنگ قطعا صرفه‌ی اقتصادی دارد و به دلیل وسعت سرزمینی مساله آلودگی هوا نیز قابل حل است، اما قیمت‌های غیرواقعی نفت و گاز کار را دشوار کرده است.

سعید صمدی رئیس انجمن زغال سنگ، هفته گذشته ضمن انتقاد از واردات زغال سنگ گفته بود که در صورت حذف قیمت گذاری دستوری امکان تولید زغال سنگ مورد نیاز صنایع در داخل کشور وجود دارد.

منبع: خبرگزاری آنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده