تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۳۰۵۸۴۵
سرویس خبر : انرژی
سخنگوی صنعت آب هشدار داد

تداوم بحران آب در سال جدید

‌می‌متالز - سال گذشته، سالی خشک بود که پشت سر گذاشته شد؛ اما ذخایر آبی در این سال به‌شدت کاهش یافت. به گفته کارشناسان، امسال نیز از لحاظ بارش‌های جوی، سال خوب و حتی نرمالی نیست.

به گزارش می‌متالز، به همین دلیل کارشناسان آبی و مسوولان وزارت نیرو، امیدی به جبران کم‌آبی به وسیله بارش ندارند. با این همه، بارش‌های اخیر این توهم را به وجود آورده که وضعیت آبی کشور، مطلوب است. البته این تنها مشکل به‌وجودآمده نیست. به گفته سخنگوی صنعت آب، برای استان‌های اصفهان، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، قم، تهران و سمنان هشدار قرمز وقوع سیل صادر شده است.

فیروز قاسم زاده با بیان اینکه بارندگی‌های خرداد باعث شده است تا شاهد تاثیرات مثبت در ورودی منابع آب به سد‌ها باشیم، اظهار کرد: سال گذشته ۵/ ۱میلیارد مترمکعب تا ۱۸خرداد، ورود آب به سد‌ها را داشتیم که امسال به ۲میلیارد مترمکعب رسیده است. مساله‌ای که وجود دارد عمده بارندگی‌هایی که اتفاق می‌افتد در فلات مرکزی در مناطقی است که خیلی مخازن نداریم، به این دلیل که در کل سال در شرایط نرمال چندان بارشی ندارند؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی منابع در آنجا اتفاق نمی‌افتد. سد‌هایی هم که در آن مناطق وجود دارند تاثیری را که ذکر شد، پذیرفته‌اند.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: رگبار‌های بهاری و هر آبی که در پهنه کشور تولید می‌شود اگر به آب شیرین بپیوندد، منبعی است که می‌توانیم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم. خردادماه امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰۰میلیون مترمکعب بیشتر دریافت کردیم که به آب سطحی، زیرزمینی یا تالاب‌ها روانه شده و بر منابع آبی تاثیر دارد.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اینکه از نظر بارشی امسال در شرایط نرمالی قرار نداریم، گفت: دوسال خشک را پشت سر گذاشته‌ایم. همین مدت باعث شده در ذخایر آبی نقصان داشته باشیم. امسال هم سال نرمالی نیست و این نقصان ادامه‌دار است. کسری مخازنمان در سال‌های قبل، جبران نشده و انتظار داریم امسال این اتفاق نیفتد.

قاسم زاده به کمبود ذخایر در سال آبی بعدی اشاره کرد و گفت: ۲۵‌درصد بارندگی‌ها را در بهار دریافت می‌کنیم، ۱۰‌درصد از این ۲۵‌درصد یعنی چیزی حدود ۶میلی‌متر برای خرداد است، امسال حدود ۷میلی‌متر دریافت کرده ایم یعنی از کل خرداد هم بیشتر شده است.

وی در خصوص تخصیص کامل حقابه تالاب‌های کشور از سوی وزارت نیرو، گفت: ۱۱میلیارد مترمکعب حقابه تالاب هاست، وزارت نیرو سالانه بعد از در اولویت قرار دادن آب شرب، منابع و مصارف تالاب‌ها را در برنامه قرار می‌دهد. ولی با احتساب اینکه امسال و سال بعد چه وضعیتی پیش‌بینی می‌شود، سعی می‌کنیم دوسال آب شرب ذخیره کنیم. این اعداد با احتساب ورودی‌هایی که بعدا هم ممکن است اضافه شود، محاسبه می‌شود. البته شاید در این برنامه، فرصتی برای حقابه تالاب‌ها نماند. بعد از اینکه آب رها‌سازی می‌شود، ممکن است آب مانده دیگر به تالاب نرسد.

او با بیان اینکه بارش‌ها عمدتا در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و نوار شمالی بهتر شده است، یادآوری کرد: قبل از خرداد یعنی انتهای اردیبهشت نزدیک به ۲۰ تا ۳۵‌درصد عقب‌ماندگی داشتیم که الان به ۱۰ تا ۲۰‌درصد عقب‌ماندگی نسبت به شرایط نرمال رسیده‌ایم، بهبود‌هایی را نیز در سایر مخازن سد‌های تهران داشته‌ایم. امسال نسبت به سال گذشته در این بازه افزایش حجم آب در سد‌های تهران هر چند عددی نازل است، اما رشد داشته است.

سخنگوی صنعت آب درباره برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای جلوگیری از هدررفت آبی افزود: در زمان حاضر چند سد در حال مطالعه است. این سد‌ها با هدف جلوگیری از هدررفت آب است. اگر منابع آبی وجود دارد که جاری شدن آن به معنای هدررفت واقعی محسوب نمی‌شود، نباید اقدام به ساخت سد کرد؛ زیرا این منابع حقابه زیست‌محیطی و حقابه آبخوان هاست. ولی اگر جاری شدن آب به معنی هدررفت باشد برای این موارد در حال حاضر سد‌های مطالعاتی وجود دارد. هر یک بتواند فرآیند تایید را سپری کند، قطعا به مرحله ساخت هم خواهد رسید.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین یادآوری کرد: برای استان‌های اصفهان، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، قم، تهران و سمنان هشدار قرمز وقوع سیل داده شده و استانداران در محل حضور دارند. تمام مدیران بحران و اعضای ستاد بحران در ستاد آماده‌باش هستند و تلاش می‌کنند در صورت نیاز به هموطنان کمک کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده