تاریخ: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۷
بازدید: ۴۸۹
کد خبر: ۲۳۳۰۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
دومین تولیدکننده بزرگ:

قیمت روی بازار‌های جهانی رکورد ۱۴ و ۲۳ ساله دو بورس را زد + علت

‌می‌متالز - دومین تولیدکننده بزرگ روی جهان از رکورد جدید قیمت روی در دو بورس شانگ‌های و لندن طی ۱۴ و ۲۳ سال اخیر خبر داد که ناشی از کاهش ۵۰ درصدی تولید بود.

به گزارش می‌متالز، ماینینگ ویکلی سخنگوی شرکت نیراستار با اشاره به افزایش جهانی قیمت انرژی گفت: میزان تولید سه شرکت ذوب روی در اروپا به دلیل افزایش قیمت برق تا ۵۰ درصد کاهش یافت و به دنبال آن قیمت روی، چهارشنبه گذشته در شانگ‌های و لندن به بالاترین سطح در ۱۴ و ۲۳ سال گذشته رسید.

وی افزود: هزینه‌های انتشار کربن توسط نیروگاه‌های برق که گریبان‌گیر صنایع و خانواده‌ها شده به این معنا است که در دنیای کنونی دیگر کارکرد چنین نیروگاه‌هایی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و باید به فکر موارد جایگزین بود.

ویکلی ادامه داد: قیمت برق در هفته‌های اخیر به دلیل کمبود انرژی در آسیا و اروپا به بالاترین حد رسیده که میزان تولید در کارخانه‌های شرکت نیراستار در شهر‌های بودل، بلان و آوبی را در شرایط نامساعد رقابتی با سایر شرکت‌ها در این منطقه قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش، نیراستار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ذوب روی در جهان است و در سراسر شمال اروپا، آمریکا و استرالیا فعالیت می‌کند.

به گفته یکی از تحلیلگران CRU چین، کارخانه‌های ذوب روی در ماه‌های گذشته چند بار تولید را کاهش داده‌اند و پیش‌بینی‌ها در خصوص تولید روی در مقایسه با انتظارات قبلی در اوایل سال جاری میلادی تا۸۰ هزار تن کاهش یافته است.

طبق گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی در سال جاری و سال آینده بازار جهانی روی با اندکی عرضه مازاد مواجه خواهد شد و متوسط قیمت روی در سال ۲۰۲۱ را می‌توان حدود ۲۶۰۰ دلار در هر تن پیش‌بینی کرد.

به گفته کارشناسان، مازاد تولید جهانی که در سال ۲۰۲۰ به‌وجود آمد احتمالا در میان مدت ادامه خواهد داشت و نتیجه آن افزایش موجودی روی است که به تدریج موجب کاهش قیمت این محصول در بازار خواهد شد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده