تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۲۷۲۶۹۶
سرویس خبر : بین الملل

ترکیه قیمت برق و گاز صنعتی را تا ۵۰ درصد و بخش خانگی را ۲۰ درصد افزایش داد

‌می‌متالز - ترکیه قیمت برق و گاز صنعتی را تا ۵۰ درصد و بخش خانگی را ۲۰ درصد افزایش داد که پیش‌بینی می‌شود تورم این کشور را بیش از گذشته افزایش دهد.

به گزارش می‌متالز، روز پنج‌شنبه مقامات ترکیه قیمت برق و گاز را برای بخش صنعت تا ۵۰ درصد و برای بخش خانگی تا ۲۰ درصد افزایش داده‌اند که کارشناسان می‌گویند این موجب می‌شود تورم در کشور از رقمی که در ماه جولای به ۸۰ درصد رسیده بود فراتر رود.

براساس محاسبات رویترز، پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت برق و گاز تورم در این کشور را ۸ دهم درصد افزایش دهد. علاوه بر آن افزایش قیمت در بخش صنعت به طور غیرمستقیم می‌تواند در افزایش تورم تولید محصولات و تأمین هزینه برق مصرف‌کنندگان نیز مؤثر باشد.

بخش مقررات انرژی ترکیه EPDK اعلام کرد که بخش برق خانگی تا ۲۰ درصد برای استفاده در بخش‌های عمومی و خدمات تا ۳۰ درصد و برای بخش صنعت ۵۰ درصد افزایش داده‌اند، همچنین بوتاس واردکننده انرژی هم اعلام کرده قیمت گاز را برای بخش خانگی تا ۲۰.۴ درصد و برای مشتری‌های صنعتی متوسط و کوچک تا ۴۷.۶ درصد و برای صنایع بزرگ ۵۰.۸ درصد افزایش داده است، بوتاس اعلام کرده است قیمت گازی که برای تولیدکنندگان برق استفاده می‌شود را ۴۹.۵ درصد افزایش داده است.

این شرکت‌های انرژی بر این باورند که تنش‌ها بین اوکراین و روسیه و مشکلات موجود از قبیل بیماری کووید ۱۹ از عمده دلایل افزایش انرژی بوده است.

براساس این گزارش، ترکیه کاملاً وابسته به واردات نفت و گاز برای تأمین نیاز‌های داخلی است که پس از بیماری کووید ۱۹ میزان تقاضا هم تا حدودی بالا رفته است.

افزایش قیمت انرژی در سال جاری و نیز کاهش بیش از ۴۴ درصدی ارزش لیر در سال ۲۰۲۱ و بیش از ۲۷ درصدی در سال جاری شرایط را برای ترکیه سخت‌تر کرده است.

این گزارش می‌نویسد تنها در سال جاری قیمت گاز ۱۷۴ درصد در بخش خانگی و ۲۷۷ درصد در صنایع متوسط و کوچک و ۳۷۹ در صنایع بزرگ رشد داشته است.

شرکت ترکیه‌ای بوتاس اعلام می‌کند که با این وجود دولت ترکیه هنوز بیش از ۸۰ درصد برای قیمت گاز یارانه می‌پردازد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده