تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۵
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۹۵۸۸۸
سرویس خبر : انرژی
در آیین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی مطرح شد؛

مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت با راه‌اندازی بازار گواهی سپرده

‌می‌متالز - احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تلاش شده رقابت و شفافیت معاملات بخش خصوصی در صنعت نفت بیشتر شود که گواهی سپرده نفت‌خام این کار را انجام خواهد داد. نفت در اتاق شیشه‌ای بورس انرژی عرضه می‌شود که خود در شفافیت فروش تأثیرگذار است.

به گزارش می‌متالز، سیداحسان خاندوزی امروز در مراسم رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی در بورس انرژی بیان کرد: یکی از رؤیا‌هایی که همیشه از آن صحبت می‌شد، امروز محقق شده و کلید حرکت و شروع آن برای همه به یادماندنی خواهد بود.

خاندوزی با اشاره به اینکه نفت در قرن ۱۴ شمسی ما ایرانیان یکی از کلیدواژه‌های پربَسامد در اقتصاد ایران بود، افزود: با همه پیچیدگی‌های اقتصادی و سیاسی که نفت برای دولت ایران و مناسبات اقتصادی دارد، یکی از چالش‌های مهم حوزه نفت، نحوه مشارکت دادن بخش خصوصی در نفت ایران بود که چند سال این موضوع قفل بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تأکید کرد: بخشی از این قفل در دهه ۸۰ با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری و بخشی دیگر از این قفل به یُمن تحریم‌ها، امروز با گواهی سپرده نفت در بورس انرژی در حال باز شدن است.

وی گفت: امروز عده‌ای از فعالان اقتصادی خصوصی کشور می‌توانند نفت را به‌صورت فیزیکی تحویل بگیرند و برای آن خریدار خارجی پیدا کنند که امیدواریم با تلاش وزارت نفت و بورس انرژی این مسیر ادامه یابد تا شاهد عمق‌بخشی در این گواهی باشیم.

خاندوزی ادامه داد: امروز در حالی بیش از یک سال از تلاش مشترک دو وزارتخانه نفت و اقتصاد می‌گذرد که گواهی سپرده نفت خام رونمایی می‌شود و به نظر می‌رسد اگر این مسیر با همین اعتمادی که از سمت سیاست‌گذاران کشور صورت گرفته، ادامه یابد و ما بتوانیم ابزار‌های جدید مالی و اقتصادی برای آن تعریف و زنجیره تولید داخل کشور را توسعه و به اتفاق امروز عمق ببخشیم، به طور حتم نقطه عطفی در مسیر اقتصادی ایران و انرژی ایران برای سال‌های آینده خواهد بود.

وی اظهار کرد: این رویداد زمانی انجام می‌شود که فروش نفت به لطف دیپلماسی انرژی نسبت به دو سال گذشته بهبود یافته و هم‌زمان، با تلاش در حوزه صادرات، مسیر فروش ریالی به بخش خصوصی نیز امروز ایجاد می‌شود. این اتفاق دسترسی جدید برای بسیاری از فعالان اقتصادی کشور است تا بتوانند یک ابزاری جدید روی میز سرمایه گذاران حرفه‌ای کشور قرار دهند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: تلاش دوستان در دولت این بود تا بتوانند با گواهی سپرده کالایی بستر را برای رقابتی‌تر شدن، شفاف‌تر شدن و فراهم کردن دسترسی‌های بیشتر برای فعالان غیر دولتی را به صورت جدی فراهم کنند. همچنین تلاش شد رقابت و شفافیت معاملات بخش خصوصی در صنعت نفت بیشتر شود که گواهی سپرده نفت‌خام این کار را خواهد کرد. نفت در اتاق شیشه‌ای بورس انرژی عرضه می‌شود که خود در شفافیت آن تأثیرگذار است.

خاندوزی تاکید کرد: موضوع و دغدغه اقتصاد کلان کشور این است که با گواهی سپرده کالایی نفت خام و میعانات گازی بتوان نقدینگی‌های سرگردان کشور را به سمت ارزنده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های مولد کشور یعنی صنعت نفت، هدایت کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده