تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۳۰
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۹۸۲۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران:

بورس انرژی باید جایگزین بودجه‌های دولتی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شود

‌می‌متالز - داوود مددی ­می‌گوید که وابستگی به بودجه دولتی باعث شده، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به برنامه‌های قانونی، عقب بماند.

به گزارش می‌متالز، داوود مددی، رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران درباره دلایل رشد نکردن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: بخشی‌نگری در دستگاه‌های دولتی منجر به عملیاتی نشدن قوانین بودجه‌ای درباره انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود. وزارت نفت که باید هزینه صرفه‌جویی در مصرف سوخت را بپردازد. سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و سازمان برنامه و بودجه نیز هرکدام معضلات و مشکلات داخلی خود را دارند.

رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران افزود: اولویت سازمان برنامه و بودجه، تامین یارانه مردم، گندم و دارو و مواردی از این قبیل است. وزارت نفت زیر بار اجرای تعهدات نمی‌رود و می‌گوید تعهدات خودمان را انجام داده‌ایم، اما از وزارت نیرو به عنوان مطالبه‌گر این قضیه، انتظار داریم که بیش از این تلاش کرده و احقاق حقوق تولیدکنندگان برق به ویژه تجدیدپذیر را پیگیری کند.

مددی با اشاره به نگرش‌های نامطلوب در گذشته که وزارت نیرو، برق تجدیدپذیر را یک کالای لوکس محسوب می‌کرد، گفت: این موضوع باعث عقب‌ماندگی شده است. آن‌ها می‌گفتند که در خرید برق از نیروگاه‌های حرارتی، هزینه سوخت را محاسبه نمی‌کنیم و نمی‌توانیم درباره انرژی‌های تجدیدپذیر، هزینه سوخت را محاسبه کنیم.

وی درباره راهکار‌های موجود برای رفع مشکل تامین مالی افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: براساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان که امسال اولین سال اجرای آن است، هر سال یک تا ۵ درصد صنایع بزرگ، باید برق خود را از بورس انرژی با نرخ تجدیدپذیر خرید کنند. امیدواریم این مساله باعث گشایش شود، اما این مساله تنها نمی‌تواند کمک کننده باشد.

رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران اضافه کرد: باید پرمصرف‌هایی که انرژی را بسیار ارزان و بیش از چندبرابر الگو مصرف می‌کنند، ملزم به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شوند. این انرژی‌ها نباید وابسته به بودجه دولتی باشند، چون محقق نمی‌شود.

مددی با اشاره به تجربه کشور‌های موفق در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: آلمان شرایط جغرافیایی مطلوبی هم ندارد. ایران دارای بهترین شرایط جغرافیایی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه خورشیدی و بادی است. در کشور‌های موفق در این حوزه، به جای استفاده از بودجه دولتی، مردم قیمت واقعی برق را می‌پردازند، اما در ایران، شرایط به گونه‌ای است که دولت باید، در این حوزه یارانه بپردازد و نمی‌توان این یارانه را به سادگی حذف کرد.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر این که نباید به مردم عادی برای تامین انرژی فشاری وارد شود، گفت: راهکار مهم این است که وزارت نیرو شرایطی را برای گسترش فعالیت فعالان تولید برق به ویژه تجدیدپذیر در بورس انرژی فراهم کند. این وزارتخانه همچنین باید اجازه صادرات برق را به بخش خصوصی بدهد تا سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت برق ایران ترغیب شوند. سرمایه‌گذار خارجی می‌داند که تولید برق تجدیدپذیر با توجه به شرایط جغرافیایی، در ایران به صرفه‌تر است و تمایل دارد که برق را در ایران تولید و به کشور خود منتقل کند، اما وزارت نیرو اجازه صادرات برق را به بخش خصوصی نمی‌دهد و این کار را به صورت انحصاری انجام می‌دهد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده