تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۵
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۹۷۸۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سبدگردان داریوش:

سابقه بورس کالا نشان از ظرفیت آن در "مهار تورم و رشد تولید" دارد/ خودکفایی در صنعت فولاد و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی مدیون بورس کالا

‌می‌متالز - همایون دارابی گفت: تکمیل بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای در صنعت فولاد و پتروشیمی، مرهون عرضه محصولات در بورس کالا و حذف دلالان بوده است. اگر اقتصاد ایران بخواهد از چنبره عدم توسعه و عدم رشد اقتصادی و عدم رشد مناسب تولید خارج شود، چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت بورس‌های کالایی ندارد.

به گزارش می‌متالز، همایون دارابی، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش با اشاره به شعار "مهار تورم، رونق تولید" برای سال ۱۴۰۲ بیان کرد: پیش نیاز مهار تورم، رونق تولید است و تا وقتی به تولید انبوه نرسیم، نمی‌توانیم قیمت‌ها را کنترل کرده و بر اساس عرضه و تقاضا، تورم را مهار کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تجربه عملکرد بورس کالا نشان داده در زمینه رشد تولید و کمک به بنگاه‌های تولیدی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تجربه بسیار درخشانی دارد.

دارابی خاطرنشان کرد: زمانی که محصولات فولادی وارد بورس کالا شد، ده‌ها طرح توسعه نیمه تمام در کشور وجود داشت و کشور نیازمند واردات فولاد بود و مرتباً شاهد بحران در بازار میلگرد و تیرآهن بودیم. ٣ سال بعد از ورود فولاد به بورس کالا، عملاً در حوزه تولید فولاد به خودکفایی رسیدیم و در چند سال گذشته نیز، علاوه بر تامین نیاز بازار داخل به محصولات فولادی، یکی از صادرکنندگان فولاد به بازار‌های جهانی بوده‌ایم.

وی افزود: همین موضوع در مورد محصولات پتروشیمی نیز مصداق دارد و در صنعت پتروشیمی نیز بعد از ورود به بورس کالا، با توجه به نقدینگی حاصل از عرضه مستقیم محصولات در بورس کالا و حذف دلالان از بازار محصولات پتروشیمی، اجرای طرح‌های توسعه در صنعت پتروشیمی سرعت گرفت و به جرأت می‌توان گفت تکمیل بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای در صنعت پتروشیمی، مرهون عرضه محصولات در بورس کالا بوده است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش گفت: عرضه سیمان در بورس کالا نیز تجربه موفقیت‌آمیزی بود که هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان بود. سال گذشته برای مدتی کوتاهی، خودرو نیز در بورس کالا عرضه شد و با ورود خودرو به بورس کالا، هم قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یافت و هم مردم به خودرو با قیمت مناسب‌تری دسترسی داشتند و هم سودی که تا قبل از آن به جیب دلالان میرفت، نصیب خودروسازان شد.

وی اضافه کرد: لذا بورس کالا و همین‌طور بورس انرژی، که در حوزه عرضه محصولات مختلف فعالیت می‌کنند، در همه اقتصاد‌های بزرگ وجود داشته و نقش بسیار موثری در رونق تولید داشته‌اند.

دارابی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد ایران هم بخواهد از چنبره عدم توسعه و عدم رشد اقتصادی و عدم رشد مناسب تولید خارج شود، چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت بورس‌های کالایی ندارد. کما اینکه در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته دنیا، بورس‌های کالایی حتی قبل از شکل گیری بورس‌های سهام راه‌اندازی شده‌اند و با شفافیت و انتقال مزیت‌های اقتصادی از بنگاه‌های اقتصادی به خریداران در سایه کوتاه کردن دست دلالان، نقش مهمی را در رشد اقتصادی ایفا کرده‌اند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده