تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۲۹۷۸۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

سود و زیان نماد‌های بازار پایه در شاخص کل بورس منعکس نمی‌شود

‌می‌متالز - محمدحسین کیانی گفت: بازدهی نماد‌های فرابورسی در شاخص‌های جداگانه‌ای نمایش داده می‌شود و تغییرات نماد‌های بازار پایه نیز در هیچ شاخصی منتشر نمی‌شود؛ به همین علت عدد شاخص کل نمی‌تواند معیار کاملی برای بررسی وضعیت سهم‌های کوچک و تمام نماد‌های بازار باشد.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین کیانی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در رفتار شاخص کل، تغییرات بازدهی شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک مقیاس دارد، بنابراین عدد این شاخص، وضعیت کل سهم‌های بازار را به طور یکسان نمایش نمی‌دهد. از طرفی بازدهی نماد‌های فرابورسی در شاخص‌های جداگانه‌ای نمایش داده می‌شود و تغییرات نماد‌های بازار پایه نیز در هیچ شاخصی منتشر نمی‌شود؛ به همین علت عدد شاخص کل نمی‌تواند معیار کاملی برای بررسی وضعیت سهم‌های کوچک و تمام نماد‌های بازار باشد.

کیانی یادآور شد: نماد‌های بازار پایه و فرابورسی در شاخص کل بورس محاسبه نمی‌شود و طبق آخرین تصمیمات مخابره شده، در سال پیش‌رو بازار پایه برچیده می‌شود و شرکت‌ها در بازار بورس و فرابورس پذیرفته خواهند شد؛ شرکت‌هایی که چنین امکانی را نداشته باشند به بازار توافقی ورود می‌کنند. تعیین‌وتکلیف این مسائل می‌تواند در شفافیت بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: همچنین عرضه اولیه شرکت‌ها نیز تاثیر بسزایی در رشد شاخص کل بورس داشته است، به‌طور نمونه با عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و استقبال خوب اهالی بازار سرمایه همراه با رشد این سهم، شاخص کل رشد زیادی را تجربه کرد، اما سهم این شرکت بورسی در پرتفوی اکثر سهامداران ناچیز و تقریبا محدود به تعداد عرضه اولیه این شرکت بود.

وی افزود: شاخص کل بورس در طی یک سال گذشته، روند صعودی را پیش گرفته، اما از منظر رشد ثروت، ارزش مالی دارایی سهامداران زیان‌دیده هنوز جبران نشده است؛ حتی با بررسی ارزش دلاری بازار متوجه خواهیم شد که بازار سرمایه از رشد خود عقب مانده است.

کیانی تاکید کرد: نمی‌توان زمان و یا میزان واحد رشد مشخصی از شاخص کل برای جبران زیان سهامداران مطرح کرد چراکه ارزش دارایی سهامداران متناسب با هر پرتفوی متفاوت خواهد بود؛ در این بین شاخص کل هم‌وزن ملاک بهتری برای سنجش بازار و رصد میزان بازدهی‌ها محسوب می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده