تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۵۳
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۹۷۸۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

بازدهی بورس از تورم۵۰ درصدی و رقبا بیشتر خواهد شد/ مقایسه ارزش دلاری و P/E

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با مقایسه ارزش دلاری و P/E فعلی بورس با سال ۹۹، گفت: بازدهی بازار سهام در سال جاری از تورم ۵۰ درصدی و بازار‌های رقیب بیشتر خواهد بود!

به گزارش می‌متالز، بهمن فلاح در یادداشتی با عنوان "بورس ارزنده با شاخص دو میلیونی» " در روزنامه تعادل اعلام کرد: شاخص بورس به محدوده دو میلیون واحدی رسیده و در مقابل برخی می‌گویند قیمت سهام در مقایسه با سال ۹۹ بسیار کمتر است که این موضوع به ارزش دلاری بازار باز می‌گردد.

زمانی که شاخص بورس سال ۹۹ در سطح ۲.۱ میلیون واحدی بود ارزش دلاری بازار هم ۳۲۰ میلیارد دلار بود. بازار هنوز به لحاظ دلاری با شاخص سال ۹۹ حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار اختلاف دارد. چرا که ارزش دلاری فعلی بازار سرمایه حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیارد دلار است.

مورد بعدی حائز اهمیت این است که سال ۹۹ طبق اجماع تحلیلگران P/E بازار حدود ۲۳ بود در حالی که اکنون معادل ۷ است. یعنی بازار چه به لحاظ ارزش دلاری و چه به لحاظ P/E به‌شدت ارزنده است و نباید ارزش ریالی بازار را ملاک مقایسه با سقف قبلی درسال ۹۹ قرار داد.

اگر روند شکل گرفته مدیریت شود و با شوک‌های مدیریتی یا تصمیم‌گیری‌ها بازار از مسیر خارج نشود، ظرفیت رشد Forward P/E وجود دارد. ارزش و حجم معاملات نشان می‌دهد بازار در روند عقلایی مسیر را طی می‌کند و بر همین اساس چشم‌انداز بازار مثبت و در ابتدای مسیر صعودی دیده می‌شود.

طبق اجماع تحلیلگران، سال جاری بازدهی از تورم ۵۰ درصدی و بازار‌های رقیب بیشتر است. این بازدهی مثبت به دلیل عقب‌ماندگی نسبت به سایر بازار‌ها است. بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال به مراتب از تورم و بازار‌های رقیب بیشتر بوده و این روند ادامه خواهد داشت.

این نکته نیز حائز اهمیت است که سال ۲۰۲۳ به دلیل سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا، چشم‌انداز رکودی و کاهش سرعت رشد اقتصادی و ... نمی‌تواند شرایط مناسبی را برای بازار‌ها و کامودیتی‌ها رقم بزند. این موضوع در ایران به دلیل سیاست‌های مختلف، اثری که باید را بر صورت‌های مالی شرکت‌ها نمی‌گذارد و تنها گروه پالایشی است که اثر مستقیم از روند قیمت نفت در سهام منعکس می‌کند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده