تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۹۷۹۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد؛

صندوق‌های پروژه بهترین ابزار بورس برای حمایت از تولید

‌می‌متالز - احسان عسگری گفت: یکی از بهترین ابزار‌های موجود در بازار سرمایه به منظور حمایت از تولید، صندوق پروژه‌ها هستند که بخش‌های دولتی، خصوصی و هلدینگ‌های پذیرفته شده در بورس می‌توانند به منظور تامین مالی پروژه‌ها و در انتها تبدیل این واحد‌های تولیدی به شرکت‌های سهامی عام از این صندوق‌ها بهره گیرند.

به گزارش می‌متالز، احسان عسگری کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقش بازار سرمایه در راستای تحقق شعار سال، اظهار کرد: اکنون بازار سرمایه به نسبت دهه‌های گذشته از لحاظ کثرت نهاد‌های مالی و تنوع ابزار‌های مالی در بحث معاملات به یک بلوغ دست یافته که این مسائل خود می‌توانند بازوی کمکی به منظور حمایت از تولید باشند.

او افزود: در راستای تحقق بخش دوم شعار سال یعنی حمایت از تولید، دولت می‌بایست از ابزار‌هایی که در بازار سرمایه موجود است به منظور تامین مالی بخش‌های تولیدی کشور بهره گیرد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: یکی از بهترین ابزار‌های موجود در بازار سرمایه به منظور حمایت از تولید، صندوق پروژه‌ها هستند که بخش‌های دولتی، خصوصی و هلدینگ‌های پذیرفته شده در بورس می‌توانند به منظور تامین مالی پروژه‌ها و در انتها تبدیل این واحد‌های تولیدی به شرکت‌های سهامی عام از این صندوق‌ها بهره گیرند.

عسگری گفت: اکنون بستر‌های قانونی و انعطاف‌پذیری لازم در بازار سرمایه به گونه‌ای است که می‌توان در سطح کلان افزون بر تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری سودآور، تامین مالی پروژ‌های عمرانی را با مشارکت فعالان بازار سرمایه انجام داد.

او تاکید کرد: تحقق این موضوع نیازمند اصلاح تفکر حاکمیت و قانون گذاران در خصوص کارکرد‌های بازار سرمایه از حالت صرف خرید و فروش سهام و فروش اوراق دولتی به بازوی رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به شکل‌گیری بستر‌های مناسب عرضه انواع کالا‌ها در بورس کالا این بازار می‌تواند نقشه کلیدی را در امر مولدسازی اموال مازاد دولتی در سال جاری ایفا کند.

عسگری گفت: حضور سازمان بورس و اوراق بهادار در هیات مولدسازی اموال مازاد دولت بسیار مثبت ارزیابی می‌شود که در صورت برنامه‌ریزی‌های مناسب، عرضه اموال مازاد دولتی از طریق بازار سرمایه می‌تواند نتایج ارزنده‌ای را برای دولت و اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: در بورس‌های بزرگ و توسعه یافته دنیا انواع نهاد‌های مالی وجود دارند که با بهره‌مندی از سازوکار‌های مهندسی مالی و ابداع انواع ابزار‌های مالی در تامین مالی پروژه‌های ملی و بخش خصوصی نقش ارزنده و تاثیرگذاری را ایفا می‌کنند. لازمه تحقق این موضوع در بازار سرمایه کشور بسترسازی مناسب قانونی و حمایت از نهاد‌های مالی بازار سرمایه در قوانین و مقررات بالادستی کشور است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده