تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۰۷۷۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

راه‌های افزایش آگاهی سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: آموزش می‌تواند به عنوان اقدامی مهم در بازار تلقی شود و ایجاد شبکه اختصاصی مانند شبکه رادیویی برای بازار سرمایه در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، احسان عسگری افزایش آموزش و فرهنگ‌سازی در بورس را عاملی تاثیرگذار در کاهش رفتار هیجانی سهامداران و نوسانات بازار عنوان کرد و افزود: در سال ۹۹ شاهد این موضوع بودیم که تعداد بیشماری سهامدار با عنوان مشمولان سهام عدالت از طریق ساز و کار مشخص در بورس حضور پیدا کردند و وارد بازار سهام شدند که اکثر این افراد با مقوله سرمایه‌گذاری در این بازار ناآشنا بودند.

وی اظهار داشت: در آن زمان، انجام برخی تبلیغات باعث ایجاد رفتار هیجانی در بازار شد و افرادی که آشنایی چندانی با بازار سهام نداشتند، نسبت به ورود منابع خود در بازار سهام و سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کردند.

عسگری گفت: برخی از این بی‌تدبیری‌ها باعث شد تا شاخص بورس در فاز صعودی شدید قرار بگیرد و سهامداران تحت تاثیر رفتار‌های هیجانی خود متحمل ضرر و زیان سنگین در بازار سهام شدند.

راه‌های توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس

این کارشناس بازار سرمایه، به راه‌های توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس اشاره کرد و بیان‌داشت: در این زمینه، آموزش می‌تواند به عنوان اقدامی مهم در بازار تلقی شود و ایجاد شبکه اختصاصی مانند شبکه رادیویی برای بازار سرمایه در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان‌کرد: همچنین توسعه رسانه‌های فعال در بازار سرمایه به صورت اینترنتی و تصویری می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

عسگری ادامه‌داد: سازمان بورس به عنوان نهاد متولی بازار سرمایه و ارکان بازار سرمایه هم به عنوان بال‌های سازمان بورس باید در توسعه فرهنگ‌سازی کمک‌حال باشند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بسیاری از نهاد‌های مالی فعال در بازار سرمایه دارای مدارس اقتصادی هستند و در این زمینه ایجاد مدارس مالی می‌تواند کمکی در فرهنگ سرمایه‌گذاری باشد.

وی اظهار داشت: مساله مربوط به آموزش در بازار سرمایه نباید تبلیغاتی باشد، بلکه این اقدام باید در راستای افزایش آگاهی و دانش فعالان عموم جامعه انجام شود.

راه‌های افزایش ورود نقدینگی به سمت تولید

عسگری، به راه‌های افزایش ورود نقدینگی به سمت تولید اشاره کرد و افرود: طبق ساز و کار موجود در بازار نقدینگی‌هایی که از سوی سهامداران وارد بازار سرمایه می‌شود به سمت تولید سوق داده خواهد شد، زیرا بسیاری از شرکت‌ها با عرضه سهام خود در بازار، سهامداران را در منافع شرکت‌ها شریک می‌کنند.

به گفته وی، ساختار بازار سرمایه به گونه‌ای است که سرمایه‌های وارد شده در بازار به سمت تولید سوق داده خواهند شد.

 این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در بازار ساز وکار‌هایی وجود دارد که می‌تواند تسهیل کننده ورود نقدینگی به بازار باشد، اظهار داشت: افزایش سرمایه شرکت‌ها، راه اندازی شرکت‌های پروژه‌محور و تامین مالی بخش‌های سودآور اقتصادی مانند انتشار اوراق، در این زمینه کمک کننده و تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده