تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۴
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۷۹۵۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

نقش پنج‌گانه افزایش دامنه نوسان در بهبود روند بازار سهام

‌می‌متالز - احسان عسگری گفت: افزایش دامنه نوسان قیمت به عنوان یکی از اقدامات موثر سازمان بورس باعث افزایش نقدشوندگی، توسعه عمق بازار، جلوگیری از تسری نوسانات قیمت به روز‌های آینده، نزدیک‌تر شدن قیمت سهام به ارزش ذاتی و افزایش سرعت تاثیرگذاری اطلاعات شرکت‌ها در قیمت سهام شده است.

به گزارش می‌متالز، احسان عسگری کارشناس بازار سرمایه به تاثیر افزایش دامنه نوسان بر بهبود روند فعلی شاخص بورس اشاره کرد و افزود: اجرای چنین اقدامی نشان از آن دارد که سازمان بورس در حال حرکت به سمت اقداماتی است که بورس‌های توسعه یافته طی چند سال گذشته در دستور کار قرار داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش محدودیت‌های معاملاتی مانند افزایش دامنه نوسان منجر به افزایش نقدشوندگی، کاهش صفوف خرید و فروش و نیز افزایش عمق بازار می‌شود.

عسگری ادامه داد: در کنار تغییر دامنه نوسان قیمت، شاهد وجود برخی از زیرساخت‌ها هستیم که با استفاده از آن می‌توان در کنار افزایش نقدشوندگی، زمینه عمق بخشی به بازار را فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مهم‌ترین این اقدامات مربوط به دامنه حجم مبنا است که به نوعی می‌تواند تعیین کننده دامنه نوسان برای قیمت پایانی سهام باشد، گفت: حذف دامنه حجم مبنا یا افزایش دامنه نوسان قیمت به مرور بازار را به سمت افزایش نقدشوندگی پیش خواهد برد.

وی اظهار داشت: تجربه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نشان داده که نبود دامنه نوسان توانسته تا حد زیادی علاوه بر کاهش رفتار‌های هیجانی و حذف صف‌نشینی، باعث تسریع رسیدن قیمت‌ها به نرخ تعادلی شود.

عسگری خاطرنشان کرد: با توجه به چنین اتفاقی، اطلاعات موثق منتشر شده به سرعت تاثیر خود را بر قیمت سهام می‌گذارد و دیگر نوسانات به روز‌های بعد تسری پیدا نمی‌کند، به طور حتم چنین اتفاقی می‌تواند کمک کننده به تقویت نقدشوندگی بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تشکیل صفوف خرید و فروش به خصوص در مرحله پیش گشایش بازار را به عنوان یکی از معضلات سیستم‌های معاملاتی بازار عنوان کرد و گفت: با افزایش دامنه نوسان قیمت، سرعت رسیدن قیمت بازار به قیمت واقعی بیشتر شده و به مراتب ضمن کاهش صفوف خرید و فروش در بازار، در مرحله پیش گشایش نیز شاهد وجود صف‌های خرید و فروش زیاد و چند روزه در بازار نخواهیم بود.

وی ادامه داد: در بورس‌های توسعه یافته، ابزار دیگری در کنار دامنه نوسان به نام «حراج میان بازار» مورد استفاده قرار گرفته است که می‌تواند به نوعی افزایش نقدشوندگی بازار را تقویت کند و همچنین قیمت سهم را به سرعت به سمت نرخ تعادلی و مدنظر بازیگران بازار پیش ببرد.

عسگری تاکید کرد: این آپشن همان طور که باعث شناسایی صف‌های خرید و فروش در ساعت پیش گشایش بازار می‌شود در اواسط بازار هم اگر قیمت سهام به صف خرید و فروش برسد حراج مجددی را با دامنه نوسان باز و با تاخیر پنج تا ۱۰ دقیقه‌ای ایجاد می‌کند که از این طریق به سرعت قیمت به سمت قیمت تعادلی نزدیک می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در مجموع افزایش دامنه نوسان قیمت، باعث افزایش نقدشوندگی، توسعه عمق بازار، جلوگیری از تسری نوسانات قیمت به روز‌های آینده، نزدیک‌تر شدن قیمت سهام به ارزش ذاتی و افزایش سرعت تاثیرگذاری اطلاعات شرکت‌ها در قیمت سهام خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده