تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۴
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۹۷۸۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشم انداز مثبت پیش روی صنعت سیمان در بازار سرمایه

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: با ورود سیمان به بورس کالا، صنعت سیمان از لحاظ خرید و فروش شفاف شده و بسیاری از شرکت‌ها متحول شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، کوروش آسایش گفت: صنعت سیمان در بازار سرمایه ما شامل ۴۳ شرکت است بازدهی ۳ ماه این صنعت نزدیک به ۴۸ درصد‏، بازدهی ۶ ماهه ۶۷ درصد و بازدهی ۱۲ ماه آن ۱۱۷ درصد ثبت شده است و این صنعت از صنایع پیش تاز محسوب می‌شود. (لازم به ذکر است این آمار تا آخرین روز کاری بازار سرمایه در اسفند ماه است و فعالیت شرکت‌ها در این دو هفته کاری سال جدید لحاظ نشده است).

او می‌گوید: از سال ۱۴۰۰ که سیمان در بورس کالا عرضه شد این موضوع سبب شد شفافیت وارد خرید و فروش این صنعت شود و شرکت‌ها سود‌های خوبی را شناسایی کنند و بسیاری از شرکت‌ها با ورود سیمان به بورس کالا متحول شده اند.

به گفته او‏، بنا به آمار‌های منتشر شده ایران جزء ۱۰ کشور تولید کننده برتر جهان است و به شکل دقیق‌تر ایران در سال ۲۰۲۲ رتبه هشتم تولید سیمان را به دست آورد. ایران با تولید ۶۲ میلیون تن سیمان، پیش روتر از عربستان، مصر، ژاپن و کره جنوبی است. گفتنی است روسیه با میزان تولید برابر با ایران در رتبه هشتم (مشترک با ایران) ایستاده است.

آسایش در خصوص عوامل اثر گذارمثبت و منفی بر نرخ سیمان گفت: تحریم‌ها در بحث صادرات شرکت‌های سیمانی در سال‌های گذشته همواره اثر گذار بوده البته تغییرات نرخ ارز گاهی اثر مثبت و گاهی منفی بر این صنعت داشته است. قطع گاز این شرکت‌ها در زمستان و برق آن‌ها در تابستان نیز از جمله عواملی بوده که بر این صنعت تاثیر منفی داشته و به این دلیل تولید شرکت‌ها کاهشی شده است.

او در خصوص چشم انداز صنعت سیمان می‌گوید: با توجه به شرایط صنعت سیمان در بازار سرمایه چشم انداز این صنعت مثبت است و این صنعت به تازگی راه خود را پیدا کرده است شفافیت قیمتی سیمان در بورس کالا و عدم قیمت گذاری دستوری این صنعت سبب شد این صنعت وارد فاز جدیدی از روند صعودی خود شود و به نظر این روند ادامه دار خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده