تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۵
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۲۰۴۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن بتن ایران:

سیمان باید مستقیم از کارخانه به دست مصرف‌کننده برسد/ سازوکار بورس کالا باعث افزایش قیمت مصالح می‌شود

‌می‌متالز - رئیس انجمن بتن ایران گفت: بورس به دنبال سود و افزایش قیمت سهام است و نمی‌توانیم در آنجا قیمت سیمان را پایین بیاوریم، باید سیمان توسط کارخانجات و با قیمتی که محاسبه شده عرضه شود.

به گزارش می‌متالز، سعید رحیمی رئیس انجمن بتن ایران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بتن بزرگ‌ترین مصرف کننده سیمان هستند، افزود: حدود ۷۰ درصد سیمان مصرفی یک ساختمان در بتن مصرف می‌شود.

قیمت سیمان با عرضه و تقاضا هم‌خوانی ندارد

وی ادامه داد: عملا در این مدتی که سیمان در بورس کالا عرضه شد، دیدیم که قیمت سیمان با عرضه و تقاضا همخوانی ندارد. صنف بتن در بسیاری از مواقع با رکود بسیار جدی مواجه است، اما قیمت مواد اولیه روبه افزایش است! هیچ جای دنیا وجود ندارد، صنفی که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده است، با رکود مواجه می‌شود، اما نرخ مواد اولیه‌اش رویه افزایشی داشته باشد.

رحیمی اظهار داشت: در بورس با توجه به اینکه یک قیمت پایه می‌دهد و میزان عرضه هم دست خودشان است، می‌توانند با قیمت بازی کنند و این موضوع به هیچ وجه به صلاح مصرف‌کننده نیست. وقتی قیمت پایه‌ای را در بورس می‌گذاریم، عملا رقابت بین تولیدکنندگان سیمان ایجاد نخواهد شد. در هیچ جای دنیا کالا‌های استراتژیک مثل مسکن را که مردم به آن نیاز دارند، قیمت تمام شده اش را بالا ببرند.

تعداد بازدید : 1

بورس به دنبال افزایش قیمت سهام است

رئیس انجمن بتن ایران در پایان گفت: بورس به دنبال سود و افزایش قیمت سهام است و نمی‌توانیم در آنجا قیمت سیمان را پایین بیاوریم. باید سیمان در خود کارخانجات و با قیمتی که محاسبه شده، عرضه شود. در همه جای دنیا رقابت آزاد بهترین راه کشف قیمت است. در صنعت بتن آماده و شن و ماسه، به دلیل رقابت بیش از حدی که بین تولیدکنندگان است، تمام کارخانه‌جات به سمتی می‌روند که با تولید انبوه و سیستم برندینگ بتوانند بقای خود را تضمین کنند. بورس یک نوع فروش واحد است و اتوماتیک‌وار کاری می‌کند تا با بالاترین قیمت محصول را بفروشد و این روش اشتباه است و بتید به سمت رقابت آزاد برویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده