تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۵
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۲۹۷۸۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
همایون دارابی مطرح کرد:

پوشش ریسک نوسانات قیمت طلا با راه اندازی قرارداد آتی شمش طلا

‌می‌متالز - کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تلاش برای ایجاد شفافیت در اقتصاد و بازگشت اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه را آغاز کرد که در همین زمینه فردا شاهد آغاز معاملات آتی شمش طلا در بورس کالا هستیم تا به مرور علاوه بر انتقال بخشی از سرمایه‌ها از بازار‌های غیررسمی به مبادلاتی شفاف، سرمایه گذاران باسابقه و حرفه‌ای طلا نیز راهی بورس کالا شوند.

به گزارش می‌متالز، همایون دارابی با اشاره اینکه قرارداد‌های آتی یکی از ابزار‌های پوشش ریسک در برابر نوسان‌های غیرقابل پیش‌بینی به حساب می‌آید اظهار داشت: راه اندازی قرارداد‌های مشتقه روی دارایی‌های پایه مختلف همچون زعفران، زیره، پسته، کاتد مس، نقره، سکه، صندوق طلا و اقبال سرمایه گذاران و افزایش چشمگیر معاملات برخی از این دارایی ها، بیانگر وجود ظرفیت بالا برای توسعه بازار مشتقه در اقتصاد ایران است.

به گفته دارابی، بورس کالای ایران در چند سال گذشته با اولویت و اهمیت دادن به ابزار‌های مختلف مدیریت ریسک به دنبال متنوع سازی و پوشش ریسک سرمایه‌گذاران بوده به طوریکه اخیرا معاملات گواهی سپرده شمش طلا در سبد دارایی سرمایه گذاران قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه راه اندازی قرارداد آتی سپرده شمش طلا جذابیت‌های بالایی برای سرمایه گذاران دارد، گفت: با راه اندازی قرارداد‌های آتی شمش طلا به دلیل ماهیت دارایی پایه آن که مستقیما وابسته به طلای جهانی و دور از سفته‌بازی‌های بی‌پشتوانه و حباب کمتر قیمتی است، جذابیت معاملات شمش طلا دوچندان می‌شود.

دارابی همچنین تصریح کرد: از فردا ۲۰ فروردین با راه اندازی معاملات آتی شمش طلا، یک ابزار جذاب به بازار طلای کشور اضافه می‌شود تا امکان پوشش ریسک نوسانات قیمت طلا در آینده برای بازیگران مختلف بازار طلا فراهم شود.

دارابی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران با گرفتن موقعیت‌های خرید و فروش در قرارداد‌های آتی می‌توانند از فرصت‌های آربیتراژی بهره بگیرند و هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی قیمت طلا، سود بدست آورند؛ همچنین این بازار به دلیل داشتن اهرم معاملاتی، فرصت کسب سود و زیان چند برابری را فراهم می‌کند و از این رو داشتن دانش کافی نسبت به کارکرد‌های قرارداد‌های آتی از ملزومات ورود به این معاملات است.

وی در پایان تاکید کرد: با متنوع‌سازی ابزار‌های مالی در جهت پوشش ریسک سرمایه گذاران در بستر شفاف بورس کالا، دولت می‌تواند با تصویر روشن از دورنمای بازار‌های سرمایه گذاری، سیاست‌گذاری منطقی و به دور از هیجان را برای برقراری تعادل بازار‌ها و سوق سرمایه‌ها از بازار‌های غیرسمی به بازاری شفاف و رسمی انجام دهد.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده