تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۰۵
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۹۸۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقلیم کردستان عراق، نقطه تحول و توسعه

می متالز - رایزن بازرگانی ایران در عراق در نشست روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در اربیل با اشاره به اجرایی شدن مصوبات کمیته همسان سازی مرزهای اقلیم و حکومت مرکزی و تحلیل آثار مترتب در شفافیت تبادلات تجاری فیمابین گفت: اصلاح رویه های صورت پذیرفته میتواند به تدریج آثار نظام مندی ایجاد نماید.
اقلیم کردستان عراق، نقطه تحول و توسعه

به گزارش می متالز، ناصر بهزاد با طرح موضوع توافقات انجام شده برای تسهیل حضور شرکتهای فنی و مهندسی و لزوم استمرار پیگیریهای جاری در وصول مطالبات افزود: اقلیم کردستان در تسویه مالی طرح های اجرا شده توسط شرکتهای ایرانی و ورود به پروژه های جدید مصمم است.

وی افزود: طی یازده ماهه سالجاری 8 میلیارد و سیصد میلیون دلار کالای غیر نفتی از ایران به عراق صادر شده که ۳۸ درصد از این میزان صادرات از طریق مرزهای اقلیم به عراق انجام شده است.

بهزاد بیان کرد: از لحاظ وزنی ۵۴ در صد و از نظر ارزشی ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است و این در حالیست که ارزش هرتن کالای صادراتی ایران به این بازار ۱/۱برابر ارزش کالاهایی است که از ایران به مقصد سایر کشورها ارسال شده است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین از رشد چهار برابری برپایی نمایشگاه های معرفی کالاهای ایران در عراق خبرداد و اضافه کرد: در حال حاضر ۵۷ درصد صادرات ایران به سه کشور عراق، چین و امارات انجام می‌شود که در میان کشورهای همسایه، عراق مقصد پیشتاز و برتر ایران است.

وی در پایان تأکید کرد: برنامه دولت عراق برمحور دو مثلث در حال بازیابی و برنامه ریزی است، مثلث اول شامل زیرساخت مالی و سرمایه گذاری، ثبات و توسعه پایدار و مثلث دوم امنیت، آرایش سیاسی، اصلاح اداری است و بر این مبنا، اولویت های مختلفی تعریف شده که قطعاً بهره برداری از این ظرفیت، به ویژه، با اتکا به افزایش بودجه های جاری اقلیم کردستان و توسعه صنعت و تجارت، مسیر شکوفایی شرکتهای ایرانی را هموار خواهد کرد.

عناوین برگزیده