تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۹۸۱۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ارکانی:

ساختار بودجه در برنامه هفتم توسعه اصلاح شود/ نگرانی از هدررفت منابع

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اگر می‌خواهیم اصلاح ساختار بودجه به درستی محقق شود باید بدانیم که نخستین اصل آن اتصال درست بودجه ریزی به برنامه پنجساله است و هر جا که این اتصال برقرار شده ساختار صحیح تری در بودجه داشته ایم.

به گزارش می‌متالز، سید احسان ارکانی، در زمینه توجه به اصلاح ساختار بودجه سالیانه در برنامه هفتم توسعه بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که هر زمان مبحث بودجه مطرح می‌شود پیش از آن کلمه «برنامه» مد نظر قرار می‌گیرد، یعنی سازمان برنامه و بودجه.

وی تاکید کرد: تاکید بر کلمه برنامه در مفهوم برنامه و بودجه به دلیل این است که هر بودجه‌ای باید متکی بر یک برنامه بالادستی باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما طبق برنامه‌های توسعه‌ای اولویت‌های کشور را مشخص می‌کنیم، تاکید کرد: از این رو ما براساس این اولویت‌ها می‌گوییم که مثلا بخشی از اولویت‌ها در حوزه برق و تجدید منابع آبی است و یا بخشی دیگری از توجهات در زمینه بهداشت و درمان است و یا ...؛ بنابراین ما براساس آن منابع کلی باید بیاییم و اصلاح ساختار بودجه را مدنظر قرار دهیم یعنی اصلاح ساختار بودجه بدین نحو معنا پیدا می‌کند.

ارکانی با بیان اینکه بودجه یک ساله نمی‌تواند جدای از برنامه پنج ساله باشد، گفت: به واقع این بودجه یک ساله پنج برش مرتبط شده با برنامه پنجساله است که بگوید مثلا وضعیت آبی ما شرایطی دارد که باید در پایان پنج سال به وضعیت دیگری برسد. یعنی ما براساس این رویکرد به عنوان مثال می‌توانیم در سال اول برنامه پنج ساله، مقداری از منابع را به بخش آب و بخش‌های اولویت دار دیگر اختصاص دهیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه در همه این سالها، بودجه‌های مصوب شده مان به برنامه متصل نبوده است و اجرای ۳۰ درصدی برنامه ششم توسعه با تاکید بر گزارشات دیوان محاسابات، گویا این ادعا است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اصلاح ساختار بودجه به درستی محقق شود باید بدانیم که نخستین اصل آن اتصال درست بودجه ریزی به برنامه پنجساله است و هر جا که این اتصال برقرار شده ساختار صحیح تری در بودجه داشته ایم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین به همین دلیل بودکه مجلس در زمینه تصویب بودجه سال ۱۴۰۲ ابتدا تاکید بر بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه داشت تا بودجه بر مبنای برنامه حرکت کند. البته در این بخش برنامه ششم توسعه تمدید شد و این برنامه نهایتا مدنظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برنامه‌های توسعه‌ای کشور به عنوان سند مادر در اقدامات توسعه‌ای محسوب می‌شود، بیان کرد: اگر این برنامه نباشد وظایف معمولی برخی از دستگاه‌ها دچار اشکال خواهد شد.

ارکانی با بیان اینکه باید به اصلاح ساختار بودجه در برنامه هفتم توسعه توجه شود، بیان کرد: اگر این مهم مدنظر قرار نگیرد ما شاهد هدررفت شدید بودجه عمومی کشور خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده