تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۷:۰۲
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۲۹۸۱۶۶
سرویس خبر : انرژی

پیش‌بینی می‌شود با کمبود انرژی در آینده مواجه شویم

‌می‌متالز - برخی از صنایع ما از ماشین‌الات و تجهیزات بسیار قدیمی برخوردار هستند، بنابراین لازم است که بدون فوت وقت تجهیزات صنایع کشور را به‌روز کنیم و تجهیزات راهبردی صنایع به کمک سیاست تولید بار اول جایگزین شوند که در زمینه ارز نیز صرفه جویی حاصل گردد.

به گزارش می‌متالز، برخی از صنایع ما از ماشین‌آلات و تجهیزات بسیار قدیمی برخوردار هستند، بنابراین لازم است که بدون فوت وقت تجهیزات صنایع کشور را به‌روز کنیم و تجهیزات راهبردی صنایع به کمک سیاست تولید بار اول جایگزین شوند که در زمینه ارز نیز صرفه جویی حاصل گردد.

فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در خصوص وابستگی بیش از حد تجهیزات راهبردی صنعتی کشور به واردات و آسیب‌پذیری بیش از حد این حوزه در شرایط تحریمی اظهار داشت: هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند ادعا داشته باشد که همه محصولات را خودش تولید می‌کند یا اصلاً لازم است که همه محصولات را خودش تولید کند، اما مساله امکان تولید در شرایط تحریمی کشور ما اقدام بسیار صحیحی است که باید انجام بشود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مزیت نسبی و تخصص هر کشور با کشور دیگر متفاوت است، به‌طور مثال کشور آلمان که در حوزه صنعتی بسیار رشد کرده است، همه صنایع کشور‌های دنیا را به تجهیزات صنعتی خود وابسته کرده است، از سویی دیگر کشور سوییس در حوزه مواد غذایی رشد بسیار خوبی دارد که دنیا را نیازمند خود کرده است، اما همواره توان تولیدی حداقلی برای خود وجود دارد که اگر به مشکلی برخوردند، بتوانند سریعا تجهیزات موردنیاز را جایگزین کنند.

وی تصریح کرد: برخی از صنایع در کشور که مشابه ندارند باید به موازات آن واحد‌های تولیدی مشابه ایجاد شود تا در شرایط ضروری بتوانیم نیاز کشور را تأمین کنیم، از سویی دیگر باید برآورد استراتژیک داشته باشیم تا مسیر آینده صنایع کشور مشخص شود.

توسلی ادامه داد: برخی از صنایع ما از ماشین‌آلات و تجهیزات بسیار قدیمی برخوردار هستند که انرژی بسیار زیادی هم مصرف می‌کنند، ما امروز در شرایطی قرار داریم که پیش‌بینی می‌شود با کمبود انرژی در آینده مواجه شویم، بنابراین لازم است که بدون فوت وقت تجهیزات صنایع کشور را به‌روز کنیم و تجهیزات راهبردی صنایع به کمک سیاست تولید بار اول جایگزین شوند که در زمینه ارز نیز صرفه جویی حاصل گردد. با حمایت از تولید بار اول علاوه بر کاهش ارزبری و ایجاد اشتغال، وابستگی در بخش تجهیزات نفت و گاز به خارج کمتر و باعث کمرنگ شدن اثر تحریم‌ها می‌شود. وقتی ما خروج ارز نداشته باشیم می‌توانیم از این ارز در داخل کشور استفاده کنیم و حتی به انتقال این تجارب و دانش و همچنین صادرات این تجهیزات راهبردی نیز بپردازیم که این کار اهمیت بسیار استراتژیک برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی ما نیز خواهد داشت.

منبع: تعادل

عناوین برگزیده