تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۹۷۴۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد خراسان تاکید کرد:

قیمت‌های دستوری بحران آفرین می‌شوند/ محدودیت‌های انرژی ادامه دارد

‌می‌متالز - مدیر عامل فولاد خراسان گفت: در اقتصاد‌های آزاد دنیا هم از نظر تئوری و هم از نظر عملی در نظام بازار، این سیستم عرضه و تقاضا است که قیمت محصولات را تعیین می‌کند.

به گزارش می‌متالز، طهمورث جوانبخت با اشاره به وضعیت کنونی بازار فولاد و چالش‌های تولید در این صنعت، اظهارداشت: محدودیت‌های انرژی و قیمت گذاری دستوری موجب کاهش حاشیه سود در تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالان صنعت فولاد کشور با کمبود انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: قطعی برق در فصل تابستان و قطعی گاز در فصل زمستان، به کابوسی برای فعالان صنعت فولاد کشور تبدیل شده است. در حال حاضر اکثر صنایع با بحران تامین انرژی مواجه‌اند و متاسفانه چاره‌ای برای رفع این معضل اندیشیده نمی‌شود.

مدیرعامل فولاد خراسان افزود: این محدودیت‌ها موجب کاهش سود و عقب افتادن تولید از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌شود.

جوانبخت در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به ضربه‌های قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی و مواد اولیه پرداخت و تصریح کرد: در اقتصاد‌های آزاد دنیا هم از نظر تئوری و هم از نظر عملی در نظام بازار، این سیستم عرضه و تقاضا است که قیمت محصولات را تعیین می‌کند، اما در کشور ما قیمت‌ها به صورت دستوری اعمال می‌شود و در زنجیره فولاد این قیمت گذاری تناسبی با یکدیگر ندارند.

وی با اشاره به این که عرضه و تقاضا باید قیمت را مشخص کند، گفت: قیمت گذاری دستوری سبب ایجاد رانت و حضور واسطه‌ها در بازار می‌شود درحالی که قیمت‌ها را خود بازار باید تعیین کند. برهمین اساس، اگر دستوری پیش برود، تمام نظم بازار از بین خواهد رفت.

جوانبخت عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به سیاست‌هایی که از سوی دولت اتخاذ شده است، این امر تا حدودی برطرف شده است که امیدوارم این دغدغه به طور کامل رفع شود.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده