تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۹
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۹۸۳۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضعیف‌ترین چشم انداز اقتصاد جهان در چند دهه اخیر

‌می‌متالز - مدیر عامل صندوق بین المللی پول (IMF) طی اظهاراتی هشدار داد که اقتصاد جهان در ۵ سال آینده با ضعیف‌ترین دوره رشد خود از دهه ۱۹۹۰ به دلیل مشکلات ناشی از همه‌گیری و تنش‌های سیاسی مواجه است.

به گزارش می‌متالز، کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول (IMF) طی اظهاراتی هشدار داد که اقتصاد جهان در ۵ سال آینده با ضعیف‌ترین دوره رشد خود از دهه ۱۹۹۰ به دلیل مشکلات ناشی از همه‌گیری و تنش‌های سیاسی مواجه است.

وی هشدار داد که کاهش شدید رشد اقتصاد جهانی در سال گذشته میلادی به دنبال همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ اوکراین قرار است در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه داشته باشد و این روند کاهشی ممکن است تا ۵ سال آینده نیز گریبانگیر جهان باشد.

تولید ناخالص داخلی جهانی در ۵ سال آینده حدود ۳ درصد در مقایسه با میانگین ۳.۸ درصدی که در ۲۰ سال گذشته مشاهده شد، رشد خواهد کرد که نشان دهنده بدترین عملکرد اقتصادی در بیش از سه دهه است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند تولید ناخالص داخلی جهانی در سال جاری میلادی کمتر از ۳ درصد افزایش یابد که مطابق با پیش‌بینی ژانویه یعنی رقم ۲.۹ درصدی است.

جورجیوا پیش از گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول، که قرار است در ۱۱ آوریل منتشر شود، گفت: سال گذشته، رشد جهانی پس از بازگشت اولیه پس از همه گیری در سال ۲۰۲۱ تقریباً به نصف کاهش یافت و از ۶.۱ درصد به ۳.۴ درصد رسید.

وی هشدار داد که تا ۹۰ درصد از اقتصاد‌های پیشرفته دنیا احتمالاً امسال کاهش نرخ رشد خود را تجربه خواهند کرد، زیرا فعالیت کسب و کار‌ها در ایالات متحده و منطقه یورو تحت تأثیر نرخ‌های بهره بالاتر قرار گرفته است.

جورجیوا گفت: با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و تورم بالا، بهبودی قوی همچنان مبهم خواهد بود. وی افزود: این به چشم‌انداز همه، به‌ویژه برای آسیب‌پذیرترین افراد و آسیب‌پذیرترین کشور‌ها آسیب می‌زند».

رئیس صندوق بین المللی پول نسبت به چندپارگی اقتصادی ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی هشدار داد و از کشور‌ها خواست برای افزایش بهره وری جهانی اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده