به گزارش میمتالز، مهارتآموزی به فعالیتهای آموزشی برای فراگیری و تقویت تخصصها از طریق عادت دادن افراد با تمرین و تکرار، شناخت و آگاهی برای راه اندازی کسبوکار یا به دست آوردن مهارت جدید گفته میشود. افراد با به دست آوردن مهارتهای لازم میتوانند مسیر صحیح شغلی خود را در پیش بگیرند و این امر در فعالیتهای اجتماعی و تصمیمگیریها و روابط بین فردی موثر است. در حال حاضر اشتغال از مهمترین و جدیترین دغدغه خانوادههاست و بیکاری یکی از علل بروز ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی عنوان میشود. بر این اساس اهمیت آموزش بهویژه مهارتآموزی و تربیت و توانمندسازی افراد ماهر مورد تاکید قرار گرفته و یکی از بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال در کشور به شمار میرود. به اعتقاد کارشناسان هزینه کردن در امر آموزش بزرگترین سرمایهگذاری به شمار میرود و توسعه و پیشرفت کشور در سایه آموزش و مهارتآموزی محقق میشود.
سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این زمینه معتقد است ساختار آموزشی کشور بزرگترین چالش اشتغالزایی و کارآفرینی است و بر این اساس به جای دادن مدرک باید هنر و مهارت آموخت. او نبود نیروی متناسب با نیاز بازار را یکی از معضلات کشور دانسته و با تاکید بر ضرورت احیای نظام استاد-شاگردی میگوید: تدوین و ترسیم نظام استاد-شاگردی و توسعه مراکز آموزش جوارکارگاهی محور برنامههای سازمان آموزش فنیوحرفهای در سال جاری خواهد بود. وزیر کار در عین حال با اشاره به هدفگذاری وزارت کار برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۲ معتقد است که مسیر اشتغال از مهارتآموزی میگذرد و شناسایی استعدادهای مهارتی در کشور ضروری است.
در حال حاضر کشورهایی که از رشد اقتصادی و رونق تولید برخوردارند در برنامهریزی برای تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد موفق عمل کردهاند و ارتباط معناداری میان اشتغال پایدار و توانمندسازی سرمایههای انسانی از طریق اجرای الگوها و مدلهایی همچون کارورزی و استاد-شاگردی در این کشورها دیده میشود. بیتردید بخش خصوصی نیز نقش تاثیرگذاری در گسترش آموزشهای مهارتی بهویژه سیاستگذاریها، تدوین استراتژیها و اجرای برنامههای آموزشی متناسب با نیاز بازار کار دارد.
غلامحسین حسینینیا، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای، در گفتگو با ایسنا ارائه آموزشهای مهارتی را در جذب کارجویان و فارغالتحصیلان به بازار کار موثر دانسته و میگوید: سازمان آموزش فنیوحرفهای مهمترین متولی ارائه آموزشهای مهارتی در کشور است و با تربیت نیروهای ماهر و افزایش سطح توانمندی مهارتی بستر ورود کارجویان و جوانان را به بازار کار فراهم میکند. او ضمن اشاره به اهمیت مهارتآموزی و تشویق جوانان به کسب آموزشهای مهارتی میگوید: هرچه تحصیلات بالاتر میرود به همان میزان فرصتهای شغلی کمتر میشود؛ از این رو دورههای مهارتی باید جایگزین تحصیلات تکمیلی شود. اعتقاد معاون وزیر کار این است که راه پیشرفت و موفقیت در گرفتن مدرک نیست و جوانان جویای کار بهویژه فارغالتحصیلان در صورت داشتن مهارت زودتر جذب بازار کار میشوند.
حسینینیا با اشاره به توسعه مراکز جوارکارگاهی برای مهارت آموزی کارگران شاغل در بنگاهها و واحدهای صنعتی میگوید: نظام استاد-شاگردی نوین به صورت جدی برای تبدیل هر کارگاه کوچک به یک کارگاه آموزش فنیوحرفهای در دستور کار قرار دارد و در سایه آموزشهای فنیوحرفهای و تربیت نیروی ماهر بخش عمدهای از مشکلات در حوزه اقتصاد و آسیبهای اجتماعی مرتفع میشود. به گزارش ایسنا، در حال حاضر در سازمان آموزش فنیوحرفهای ۶۴۰ مرکز دولتی آموزشی متشکل از ۵۴۰۰ کارگاه وجود دارد که سالانه ظرفیت آموزش بیش از ۵۵۰هزار نفر دوره را دارند.
منبع: دنیای اقتصاد