تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۵
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۹۸۳۴۱

ون‏‏‌تاکسی‏‏‌های جدید در پارکینگ

‌می‌متالز - حدود ۵ ماه از زمانی که ون‌های جدید پایتخت در مراسمی با حضور شهردار تهران رونمایی شد می‌گذرد، اما هنوز مسافران شبکه تاکسیرانی حتی یک دستگاه از این ون‌ها را در سطح شهر رویت نکرده اند.

به گزارش می‌متالز، ۲۸ آبان ۱۴۰۱ شنبه روزی بود که شهردار تهران یکی از سلسله مراسم موسوم به «شنبه‌های امید و افتخار» را برگزار کرد. هرچند انتظار شهروندان این بود که در این مراسم هفتگی یا پروژه‌ای بهره برداری یا کلنگ زنی شود، اما این بار فقط از ون‌های جدید تولید شده برای ورود به ناوگان تاکسیرانی تهران رونمایی شد.

در این مراسم تعداد زیادی از ون‌های سفید و زرد رنگی که خودروساز داخلی برای واگذاری به تاکسی دار‌های تهرانی تولید کرده بود به نمایش گذاشته شد و مدیران شهری نیز مدل مالی خرید این ۶۳۰ ون تاکسی را تشریح کردند. مدل مالی برای تملک ون‌های جدید به جای ون‌های فرسوده این بود که ۷۰ درصد منابع توسط وزارت کشور و ۳۰ درصد توسط شهرداری تهران تامین شود. قرار بود ۶۳۰ دستگاه ون آماده تا پایان سال ۱۴۰۱ وارد خطوط تاکسیرانی شود، اما ۱۴۰۱ به انتها رسید و این وعده هنوز به جایی نرسیده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شهر، مهدی وحدت کار مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در خصوص ورود ون‌های جدید به ناوگان تاکسیرانی پایتخت گفت: ۶۳۰ دستگاه ون در سال گذشته رونمایی شد که شهرداری تهران سهم یک سومی خود را برای تحویل این ون‌ها پرداخت کرده است.

وی در پاسخ به اینکه «آیا علت عدم ورود این ون‌ها به ناوگان مشکل شماره گذاری است؟»، یادآور شد: ون‌های جدید مشکل شماره گذاری ندارد و تأخیر در ورود و به‌کارگیری آن‌ها به دلیل مشکلاتی بود که در پرداخت سهم ۷۰ درصدی وزارت کشور وجود داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تأکید کرد: همان‌طور که گفتیم شهرداری تهران سهم خود را در این زمینه پرداخت کرده و زمانی که وزارت کشور نیز سهم ۷۰درصدی خود را بپردازد، ون‌های جدید وارد ناوگان خواهند شد.

او در عین حال از اعلام وعده جدید خودداری کرده است و به این ترتیب مشخص نیست گره تامین مالی خرید ون‌های جدید چه زمانی باز خواهد شد.

آنچه مشخص است این است که اگر این وعده محقق نشود، علاجی برای تردد ون‌های فرسوده در تهران نیست. تهران تشنه تاکسی، اتوبوس و واگن مترو است، اما به دلیل عدم ایفای تعهد پرداخت از سوی نهاد‌های مربوطه، ون‌های تولید شده همچنان در پارکینگ خودروساز خاک می‌خورد.

آن گونه که سال گذشته اعلام شده بود، قیمت ون‌های جدید حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شده، اما قرار است بخش اعظم این رقم توسط دولت پرداخت شود و شهرداری تهران نیز قدرالسهمی را پرداخت کرده است. بنا بر اعلام سازمان تاکسیرانی شهر تهران، نوسازی ون‌ها حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای رانندگان هزینه دارد که شهرداری بخش اعظم این مبلغ را در قالب تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
یک سال پیش
عناوین برگزیده