تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۹۹۴۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«گهرزمین» از توسعه دانش تا افزایش فروش

«گهرزمین» از توسعه دانش تا افزایش فروش
‌می‌متالز - شرکت معدنی گهرزمین در سال مالی خود موفق به ثبت رشد ۳۸ درصدی در فروش شده است که ناشی از نگاه تخصصی در این مجموعه است. نگاه تخصصی باعث شده تا این مجموعه در مسیر توسعه همه جانبه قرار بگیرد.

به گزارش می‌متالز، شرکت گهرزمین در تلاش است تا در تحقق چشم انداز ۲۰ ساله صنعت فولاد سهم خود را در زنجیره ارزش افزایش دهد. سالیانه ۱۰ میلیون تن «کنسانتره» و ۱۰ میلیون تن «گندله» جهت تأمین خوراک مورد نیاز کارخانجات فولاد از اهدافی بود که در دستور کار این مجموعه قرار گرفت. اما در ادامه تغییر رویکرد شرکت در راستای افزایش اکتشافات معدنی در کل کشور و سرمایه گذاری جهت تکمیل فرآیند تولید فولاد در دستور کار قرار گرفت تا طرح‌های توسعه از زاویه دیگری دنبال شود.

با این حال این شرکت در گزارش ۱۲ ماهه منتهی به سال مالی ۳۰ آذر سال گذشته توانسته رشد ۳۸ درصدی در فروش را محقق کند.

فروش شرکت سنگ آهن گهرزمین (کگهر) در ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ با افزایش ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۳۰۳،۹۴۵،۹۳۱ میلیون ریال رسید.

همچنین فروش کگهر در آذر ماه ۱۴۰۱ با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۴۳،۲۱۶،۹۰۳ میلیون ریال رسید.

از مجموع فروش کگهر در ۱۲ ماهه سال مالی ۱۴۰۱، ۲۷۳،۰۹۲،۹۲۳ میلیون ریال مربوط به فروش داخلی و ۳۰،۳۹۲،۴۷۳ میلیون ریال مربوط به فروش صادراتی بود.

کگهر دلیل اصلاح آمار فروش خود را کسر رطوبت از تناژ قطعی تحویل شده محصول کنسانتره و کسر باقیمانده تناژ حمل نشده قرارداد مشتریان اعلام کرده است.

اما دلایل زیادی دست به دست هم داده تا این مجموعه بتواند میزان فروش خود در سال گذشته را ۳۸ درصد افزایش دهد. البته فراموش نکنیم افزایش نرخ ارز در سال گذشته توانسته بر میزان فروش شرکت‌های بورسی صادراتی اثر گذار شود، اما با این حال شرکت گهرزمین در بخش‌های دیگر برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داد تا بتواند براساس آن میزان فروش و بهره وری خود را افزایش دهد.

حرکت در مسیر بومی سازی و استفاده از توان دخلی از موضوعاتی بود که می‌توانست هزینه‌های تولید این مجموعه را کاهش و به دنبال آن تولید را افزایشی کند و بتواند برای طرح‌های دیگر تامین سرمایه انجام شود، به عنوان مثال طراحی بزرگترین آسیاب گلول‌های (BALL MILL SHELL) بومی سازی شده که طراحی و ساخت آن برای اولین بار در کشور، با همکاری شرکت سنگ آهن گهرزمین و گروه صنعتی تامکار اصفهان انجام شد، از موضوعاتی است که می‌تواند در نهایت به افزایش بهره وری این مجموعه ختم شود. آسیاب گلوله‌ای بومی سازی شده مذکور، به قطر حدود ۶ متر، طول ۱۲/۶ و وزن ۱۲۰ تن بوده و در خطوط کنسانتره شرکت سنگ آهن گهرزمین جهت تولید کنسانتره، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ساخت این محصول سنگین، در ۳ فاز شامل؛ طراحی محصول، تولید ورق‌های فولادی نوردی ترمومکانیکال و عملیات ساخت محصول با فرایند‌های رول، جوشکاری‌های سنگین، عملیات حرارتی تنش‌گیری و ماشین کاری‌های خاص تحت نظارت و مشاوره‌های مستمر تیم ساخت بومی سازی گهرزمین و با به کارگیری بیش از ۵۰ نفر متخصص و مهندس نخبه در طی مدت حدود ۳ سال کاری انجام شده است.

این موضوع نشان می‌دهد گهرزمین تاکید بسیاری بر موضوع بومی سازی دانش فنی دارد. اما در سال گذشته اتفاقات دیگر بر میزان فروش داخلی و خارجی این مجموعه اثر گذار بود که از این موارد می‌توان به اخذ استاندارد محصول کنسانتره و گندله برای اولین بار در کشور اشاره کرد.

این اتفاق باعث می‌شود تا میزان مشتریان گهرزمین افزایش پیدا کند، زیرا ثبات در کیفیت محصول تولیدی باعث می‌شودفروش ادامه دار باشد.

اخذ این استاندارد مزایای دیگری را به همراه دارد که می‌توان به موضوعاتی همچون حضور در بازار‌های جهانی، صادرات کالا، افزایش فروش و رضایت هر چه بیشتر مصرف کنندگان، ایجاد اطمینان خاطر برای مدیریت شرکت از نظر انطباق کلیه مشخصات کیفی (فیزیکی و شیمیایی) محصول تولیدی در مقایسه با مقررات تعیین شده توسط اتحادیه اروپا و استاندارد مرجع سازمان تجارت جهانی؛ درج آرم و لوگوی انطباق محصول مراجع صدور گواهی بر روی اسناد محصولات به منظور تضمین کیفیت محصول به همه مشتریان داخل و خارج کشور و بازاریابی و تبلیغات وسیع بین‌المللی اشاره کرد.

حال رشد ۳۸ درصدی در فروش نشان می‌دهد گهرزمین در مسیر درستی گام برداشته است و می‌تواند در ادامه فروش صادراتی خود را هم افزایشی کند. این موضوع نشان می‌دهد تمرکز بر ارتقای کیفیت و توسعه دانش فنی می‌تواند دستاورد‌های همه جانبه برای مجموع‌های همچون گهرزمین داشته باشد.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده