تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۰۰۳۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صعود نرخ کودمرد ثروتمند روسیه را مشخص کرد

‌می‌متالز - صعود بهای انرژی، منابع معدنی، کود‌های شیمیایی و سایر کامودیتی‌ها ظرف نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۲ باعث شد تا بر تعداد و درآمد میلیاردر‌های روسی افزوده شود. در این میان جهش بهای کود‌های شیمیایی باعث شد تا عنوان ثروتمندترین فرد روسیه به صادرکننده کود‌های شیمیایی از این کشور تعلق گیرد. تولیدکنندگان پالادیوم، نیکل و فولاد در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند.

به گزارش می‌متالز، ثروتمندترین افراد روسیه در سال گذشته با تکیه بر روند افزایشی در بازار منابع طبیعی و کامودیتی‌ها ۱۵۲میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کردند.

فوربس روسیه می‌گوید تعداد میلیاردر‌های رسمی روسیه به ۱۱۰نفر رسیده که این رقم نسبت به تعداد آن‌ها در سال قبل افزایش ۲۲نفری داشته است. همچنین مجموع ثروت میلیاردر‌های روسی از ۲۵۳میلیارد دلار در زمان اعلام قبلی این لیست در سال ۲۰۲۲ به ۵۰۵میلیارد دلار در حال حاضر افزایش داشته است.

به گفته فوربس، اگر پنج‌میلیاردر -یوری میلنر، بنیان‌گذار DST Global، نیکولای استورونسکی بنیان‌گذار Revolut، تیمور تورلوف موسس Freedom Finance و سرگئی دیمیتریف و والنتین کیپیاتکوف، بنیان‌گذاران JetBrains- از تابعیت روسی خود انصراف نمی‌دادند، این لیست طولانی‌تر بود.

پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ۲۴فوریه ۲۰۲۲ دستور اعزام نیرو به اوکراین را صادر کرد، غرب در تلاش برای تنبیه پوتین به خاطر جنگ، شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ معاصر روسیه را علیه اقتصاد این کشور و برخی از ثروتمندان آن اعمال کرد.

پوتین می‌گوید که غرب در تلاش برای نابودی روسیه است؛ اما تجربه نشان داده که تحریم غرب برای نابودی اقتصادی روسیه به شکست منجر می‌شود.

با این حال، داده‌های اقتصادی روسیه نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۲ و متاثر از فشار تحریم‌های غربی ۱/ ۲‌درصد کوچک‌تر شده است. این کشور در سال گذشته برای فروش نفت، فلزات و سایر منابع طبیعی به بازار‌های جهانی دچار چالش شد. با وجود این، بازار‌های چین، هند و خاورمیانه توانستند به‌سرعت جای خالی بازار‌های غربی را برای محصولات تولیدی روسیه پر کنند.

رشد اقتصادی روسیه در ۲۰۲۳ مثبت می‌ماند

صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه آوریل خود، پیش‌بینی این سازمان از رشد اقتصادی روسیه برای سال ۲۰۲۳ را از ۳/ ۰‌درصد قبلی به ۷/ ۰‌درصد افزایش داد؛ اما این سازمان برآورد کرد که رشد اقتصادی روسیه در سال آینده به ۳/ ۱‌درصد برسد. این در حالی است که در گزارش پیشین صندوق بین‌المللی پول، رشد ۱/ ۲درصدی برای اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۴ برآورد شده بود. تحلیلگران این صندوق بر این باورند که کمبود نیروی کار و خروج شرکت‌های غربی به اقتصاد این کشور آسیب می‌رساند.

بهای هر بشکه نفت روسیه در سال گذشته برابر ۰۹/ ۷۶دلار تعیین شد. فروش نفت به عنوان رگ حیاتی اقتصاد روسیه تاثیر بسزایی بر درآمد‌های این کشور اروپای شرقی دارد. متوسط بهای فروش هر بشکه نفت روسیه در سال ۲۰۲۱ برابر ۶۹دلار بود. به این ترتیب روسیه در سال ۲۰۲۲ با خوش شانسی با رشد بهای انرژی مواجه شد. بهای کود‌های شیمیایی نیز در سال ۲۰۲۲ متاثر از رشد بهای انرژی افزایش داشت و با توجه به سهم روسیه در تامین کود شیمیایی دنیا، این رشد نرخ به سود روس‌ها تمام شد.

صادرکنندگان کامودیتی؛ ثروتمندترین‌های روسیه

آندری ملنیچنکو ظرف سال گذشته میلادی از فروش کود‌های شیمیایی ثروت زیادی به دست آورد و با ۲/ ۲۵میلیارد دلار ثروت در فهرست فوربس به‌عنوان ثروتمندترین مرد روسیه قرار گرفت. میزان ثرت وی تنها ظرف یک‌سال تقریبا دوبرابر شد. ولادیمیر پوتانین، رئیس و بزرگ‌ترین سهامدار نورنیکل، بزرگ‌ترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل تصفیه‌شده جهان، با ۷/ ۲۳میلیارد دلار ثروت در رتبه دوم ثروتمندترین افراد روسیه قرار گرفت.

ولادیمیر لیسین که مدیریت فولادساز NLMK را در دست دارد و سال گذشته به‌عنوان ثروتمندترین مرد روسیه در رتبه بندی فوربس قرار گرفته بود، امسال با ثروتی برابر ۱/ ۲۲میلیارد دلار در رتبه سوم این فهرست جای گرفت. بسیاری از میلیاردر‌های روسی تحریم‌های غرب را ابزاری ناشیانه و حتی نژادپرستانه می‌دانند.

۲۲فرد جدید اضافه‌شده به فهرست میلیاردر‌های روسی فوربس شامل افرادی می‌شود که از طریق فروش تنقلات، سوپرمارکت، مواد شیمیایی، ساختمان سازی و داروسازی در این کشور به ثرت دست یافته اند. این موضوع بیانگر آن است که به‌رغم جنگ و تحریم، تقاضای داخلی روسیه همچنان قوی مانده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده