تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۶
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۰۰۳۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۳۴‌درصدی تجارت ایران و فرانسه در ۲ماهه ۲۰۲۳

‌می‌متالز - یورو استات اعلام کرد: مبادلات تجاری ایران و فرانسه در ۲ ماهه نخست سال‌جاری میلادی ۳۴‌درصد رشد کرده و فرانسه در این مدت ۴۳‌میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده‌است.

به گزارش می‌متالز، تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و فرانسه در ۲ ماهه نخست سال‌جاری میلادی با رشد قابل‌توجه ۳۴‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل مواجه‌شده و به ۴۷‌میلیون یورو رسیده‌است.

مبادلات تجاری ایران و فرانسه در ماه‌های ژانویه و فوریه سال‌قبل ۳۵‌میلیون یورو اعلام‌شده‌بود. رشد ۳۴‌درصدی تجارت دو کشور در دو ماهه نخست سال‌جاری میلادی در حالی است که طی ۱۲ ماهه سال‌۲۰۲۲ نیز مبادلات دو کشور با رشد ۳۶‌درصدی مواجه‌شده و به ۳۳۱‌میلیون یورو رسیده بود. بر اساس این گزارش صادرات فرانسه به ایران در ۲ ماهه ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال‌قبل ۳۴‌درصد رشد کرده و از ۳۲‌میلیون یورو به ۴۳‌میلیون یورو افزایش یافته‌است.

واردات این کشور از ایران در ۲ ماهه نخست امسال نیز ۳۳‌درصد افزایش‌یافته و به ۴‌میلیون یورو رسیده‌است. فرانسه در ماه‌های ژانویه و فوریه سال‌قبل ۳‌میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال‌جاری میلادی به ۷۶۱‌میلیون یورو رسید.

به گزارش «ایرنا» جدیدترین آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال‌جاری میلادی به ۷۶۱‌میلیون یورو رسیده‌است. مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال‌قبل ۹‌درصد کاهش داشته است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال‌قبل ۸۳۸‌میلیون یورو کالا بین دوطرف مبادله‌شده‌بود. بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۳ با افت ۱۷‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل مواجه‌شده و به ۱۳۹‌میلیون یورو رسیده‌است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال‌قبل ۱۶۸‌میلیون یورو کالا از ایران توسط کشور‌های اروپایی واردشده‌بود. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نیز ۷‌درصد نسبت به مدت مشابه سال‌قبل کاهش یافته و به ۶۲۲‌میلیون یورو رسیده‌است. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال‌قبل ۶۷۰‌میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود. آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران درمیان کشور‌های اروپایی در دو ماهه ۲۰۲۳ بوده و ۳۱‌درصد از کل تجارت ایران و اتحادیه اروپا در این مدت با آلمان بوده‌است. مبادلات تجاری ایران و آلمان در دو ماهه سال‌جاری میلادی ۲۲‌درصد کاهش یافته و به ۲۴۳‌میلیون یورو رسیده‌است. تجارت دو کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه سال‌قبل ۳۱۵‌میلیون یورو اعلام‌شده‌بود.

واردات آلمان از ایران در دو ماهه امسال ۱۹‌درصد کاهش یافته و به ۴۶‌میلیون یورو رسیده‌است. صادرات آلمان به ایران نیز در این مدت ۲۳‌درصد کاهش یافته و به ۱۹۷‌میلیون یورو رسیده‌است. آلمان در دو ماهه سال‌۲۰۲۲ بالغ بر ۵۷‌میلیون یورو کالا از ایران وارد و ۲۵۸‌میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده