تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۳۰۰۴۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عرضه جهانی نیکل افزایش می‌یابد

‌می‌متالز - ریزش قیمت جهانی فلز نیکل در سال جاری از سطح ۳۱ هزار دلار تا ۲۴ هزار دلار دامه داشت و درآمد‌های صادراتی تولیدکنندگان این فلز پایه را متاثر کرد. حالا در روز‌هایی که قیمت نیکل در کف قیمتی قرار داشت شرکت "NIKL.PS" خبر از افزایش چند برابر تولید در آینده‌ای نزدیک داده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت "NIKL.PS" بزرگترین تولیدکننده سنگ نیکل فیلیپین اعلام کرد طی ۳ سال آینده دو معدن جدید را به مرحله تولید می‌رساند. مارتین آنتونیو زامورا، مدیرعامل این شرکت در این‌باره گفت: براساس قراردادی که به تازگی منعقد شده ما به زودی کار بر روی دو معدن جدید را آغاز خواهیم کرد. فیلیپین یکی از بزرگترین تامین کنندگان سنگ نیکل در جهان است که عمده تولیدات این کشور راهی چین می‌شود.

خبر افزایش تولید نیکل در روز‌هایی منتشر می‌شود که قیمت جهانی نیکل با کاهش چشم‌گیری مواجه است.

عرضه جهانی نیکل افزایش می‌یابد


قیمت نیکل در بازار‌های جهانی اگرچه طی ماه‌های گذشته تقویت شد، ولی روند کلی همچنان نزولی است و اخبار چند هفته گذشته نیز باعث عقب نشینی نیکل از کانال قیمتی ۲۵ هزار دلار شد. قیمت هرتن فلز نیکل در سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۲۰ هزار دلار نیز رسید، ولی در سال ۲۰۲۳ بالاتر از ۲۲ هزار دلار بود، حتی در ماه‌های ابتدایی سال هر تن فلز نیکل بالاتر از ۳۱ هزار دلار معامله شد.

بازار جهانی نیکل

استرالیا با اختلاف بزرگترین صادرکننده نیکل در بازار‌های جهانی است. معادن این کشور سالانه بیش از ۳.۵ میلیارد دلار نیکل صادر می‌کنند. روسیه، کانادا و نروژ نیز پس از استرالیا در رتبه‌های بعد قرار می‌گیرند. البته پس از جنگ روسیه و اوکراین، نیکل صادراتی کشور روسیه در بازار‌های جهانی نوسان قیمت شدیدی داشت. کاهش قیمت نیکل برای استرالیا، روسیه و کانادا به عنوان غول‌های صادراتی نیکل در جهان، اتفاق خوبی نیست. در مقابل واردکنندگان نیکل از کاهش قیمت این فلز پایه حمایت می‌کنند.

چین با اختلاف بسیار زیادی بزگترین واردکننده نیکل در جهان است، آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی نیز از واردکنندگان نیکل هستند، ولی حجم واردات آن‌ها قابل مقایسه با چین نیست. مجموع حجم واردات نیکل سه کشور آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی باز به اندازه نیمی از حجم واردات نیکل چین نیست، در نتیجه کاهش قیمت نیکل در بازار‌های جهانی به نفع چین تمام خواهد شد.

سهم ایران از بازار نیکل

با وجود منابع نیکل در کشور، ولی ایران از جمله واردکنندگان نیکل در بازار‌های جهانی است. اگرچه سهم واردات نیکل زیاد نیست، ولی در سال ۱۴۰۱ حدود ۳.۱ هزار تن نیکل به ارزش ۷۸.۱میلیون دلار نیکل وارد کشور شده است. میزان واردات نیکل در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ از نظر وزنی تغییری نکرد، ولی از نظر ارزش دلاری واردات نیکل نسبت به بازه زمانی مشابه ۴۰% رشد داشت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده