تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۲
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۹۷۲۶۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دردسر جدید نیکل برای LME

‌می‌متالز - کشف کیسه‌های سنگ به‌جای نیکل در انبار‌های پذیرش‌شده و مورد تایید بورس فلزات لندن ضربه جدیدی به اعتبار مهم‌ترین بورس فلزی دنیا زد. البته گفته می‌شود که حجم این کیسه‌ها نسبت به کل موجودی نیکل پذیرفته‌شده در این بازار محدود بوده؛ اما پذیرش و تایید همین میزان محصول تقلبی در انبار‌های مورد تایید این بورس نیز ضربه بزرگی به اعتماد معامله گران این بازار وارد کرده است.

به گزارش می‌متالز، بورس فلزات لندن کیسه‌هایی از سنگ را به‌جای نیکل در انباری در روتردام کشف کرد. البته گفته می‌شود که این کیسه‌ها پشتوانه تعداد انگشت شماری از قرارداد‌های فروش نیکل از این بازار بوده است. مطابق گزارش بورس فلزات لندن، میزان محصول تقلبی کشف‌شده تنها برابر ۱۴/ ۰‌درصد کل نیکل پذیرش‌شده در انبار‌های این بورس فلزی است؛ بنابراین انتشار این خبر تاثیر محدودی بر بازار فروش نیکل برجای می‌گذارد. اما انتشار خبری مبنی بر کشف محصول تقلبی در انبار‌های مورد پذیرش این بورس تردید‌های جدی نسبت به امنیت خرید از این بازار ایجاد کرده است. جان مک نامارا، مدیر اجرایی گروه Carshalton Commodities که در حوزه امور مالی و تجارت کالا فعالیت دارد، در لینکدین نوشت: ضمانت نامه‌های انبار بورس فلزات لندن، ضمانت نامه‌هایی طلایی در سراسر دنیا بود و افراد از آن به عنوان دارایی تقریبا نقد یاد می‌کردند.

به طور قطع اشتباهی بزرگ در این بازار رقم خورده است که به‌سادگی قابل جبران نیست. درحالی خبر کشف سنگ در محموله‌های نیکل پذیرفته‌شده در انبار‌های بورس فلزات لندن منتشر شد که پیش از این، گروه بزرگ تجاری Trafigura در ماه فوریه ۲۰۲۳ فاش کرده بود قربانی کلاهبرداری گسترده‌ای در مورد محموله‌های گمشده نیکل شده است. انتشار این خبر که بازیکن قدرتمندی همچون ترافیگورا ضرر صد‌ها میلیون دلاری دیده است باعث شد برخی فعالان این بازار درصدد برآیند تا محموله‌های خریداری‌شده از این بازار را مورد بررسی قرار دهند. بورس فلزات لندن برای سال‌ها مکانی ایمن برای خرید و فروش فلزات صنعتی از جمله مس، آلومینیوم و نیکل بوده است. این بازار با دسترسی به شبکه‌ای از انبار‌های مورد پذیرش در سراسر دنیا امکان تحویل فلزات در بسیاری از نقاط دنیا را برای تاجران فراهم می‌کرد. مقامات بورس فلزات لندن می‌گویند، پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر کشف چند کیسه سنگ به جای بریکت نیکل در انباری در روتردام، نسبت به بررسی موضوع اقدام و علت این موضوع را کشف کرده اند.

انباری که نیکل تقلبی در آن کشف شده است توسط Access World اداره می‌شود. این انبار پیش از این متعلق به شرکت گلنکور بوده و در ادامه توسط Global Capital Merchants خریداری شده است. Access World یکی از برجسته‌ترین شرکت‌هایی است که فعالیت نظارت بر انبار‌های بورس فلزات لندن را اجرایی می‌کند. پس از انتشار خبر کشف محموله تقلبی در انبار‌های بورس فلزات لندن شرکت Access World نسبت به بررسی محموله‌های نیکل در انبار تحت مدیریت خود اقدام کرد. نتایج بررسی این شرکت نشان داد که محموله‌های تقلبی شامل ۵۴تن از این فلز است که بخشی از آن تحت ۹قرارداد معامله شده است. به گفته مقامات این بورس کالایی، به خریداران ضمانت نامه این نیکل‌های تقلبی خبر داده شده است.

این روز‌ها اخباری مبنی بر تقلب در انبار‌های تحت پذیرش بورس فلزات لندن منتشر می‌شود؛ اما سیستم انبارداری LME در طول سال‌ها ثابت کرده است که در برابر موارد گسترده تری از تقلب در صنعت فلزات که معمولا شامل جعل اسناد حمل‌ونقل و ذخیره سازی می‌شود، مقاوم است. سیستم خرید از بورس فلزات لندن روشی امن برای معامله فلزات صنعتی است؛ فعالان بازار این امکان را دارند که ضمانت نامه‌های انبار این بازار را به صورت دیجیتال منتقل کنند.

درحال حاضر مشخص نیست، این کیسه‌ها از ابتدا حاوی نیکل نبوده اند یا این کلاهبرداری نتیجه خطا، سرقت یا کلاهبرداری بوده است. مسوولان بورس فلزات لندن در بیانیه‌ای اعلام کردند انتشار این خبر دلیلی بر بروز مشکل در سایر انبار‌های این بورس فلزی نیست و در عین حال ما از تمامی اپراتور‌های خود خواسته ایم تا مجددا موجودی نیکل تحت پذیرش خود در انبار‌های این بورس را مورد بررسی قرار دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده