تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۰۰۶۹۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
موافق استیضاح وزیر صمت

سیاهکلی: آقای وزیر باید به جای واگذاری سهام ایران خودرو، مدیریت را واگذار می‌کرد

‌می‌متالز - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این‌که خریدن پراید از رده خارج شده آرزوی مردم است، گفت: آقای فاطمی امین مسیر را اشتباه رفته‌اند باید به جای واگذاری سهام ایران خودرو، مدیریت را واگذار می‌کرد.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاهکلی در جلسه علنی نوبت ظهر امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق گفت: دولت آقای رئیسی به خصوص شخص او، ولایی و با اخلاص است که امور اجرایی را برای مردم به عهده گرفتند. شهادت می‌دهم که برای حل مشکلات تمامی تلاش صورت گرفته و بخشی از مسائل حل شده که آینده کاملا آن را مشخص می‌کند، اما وظیفه ما در مجلس شورای اسلامی کمک به دولت است که در موارد لزوم گوشزد هم می‌کنیم اگر درست نشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوق مردم استفاده خواهیم کرد تا کشور متحمل هزینه نشود.

وی ادامه داد: باید برای حل مشکلات کمک کرد که مسیر آن هم شایسته سالاری است تا مدیران براساس شایستگی و نه براساس فامیل بازی، دوستی و باند بازی انتخاب شوند. من از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم کشور را برای همیشه از شر اندرونی‌ها و گروه‌های بی نام و نشان خلاص کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سیاست‌گذاری مهم‌ترین وظیفه دولت است، گفت: چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت علی‌رغم وعده‌ها اقدامی صورت ندادند؟ آقای وزیر مثل همیشه مسیر را اشتباه رفته است. چرا باید سهام دولت در خودروسازی واگذار شود این همه مفسده به وجود آید؟ آقای وزیر باید مدیریت را واگذار کنید نه سهام خودروسازی را. وعده وزیر درباره سامانه یکپارچه خودرو محقق نشده، فروش خودرو به بورس رفت و همه دیدند که چه بلایی بر سر کشور آمد که امروز پراید از رده خارج شده آرزوی مردم است. آقای وزیر دستاورد شما از بورس چه بود جز این‌که گرانفروشی و مزایده کردید؟ چرا قیمت خودرو در سال مهار تورم ۷۰ درصد رشد داشت و با ورود آقای مخبر ۴۲ درصد شد؟

وی ادامه داد: چه کسی باید تورم را مهار کند؟ شما مگر عضو مهمی از کابینه اقتصادی نیستید؟ پس چرا دامن به گرانی می‌زنید؟ آقای وزیر شما اقدام به آماربازی و بازی با آمار کردید و شاخص‌های آماری را دست‌کاری کردید که باور دولت و مجلس شورای اسلامی شده که مدیریت شما عامل رشد اقتصادی است.

وی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌ها اظهار کرد: مرکز پژوهش‌ها در گزارشی تعداد مجوز‌های تسهیلات بانکی و اشتغال را اعلام کردند. تعداد مجوز‌های تاسیس در سال ۱۳۹۸، ۲۸ هزار، در سال ۱۳۹۹، ۴۰ هزار، در سال ۱۴۰۰، ۳۹ هزار و در سال ۱۴۰۱، ۷۰۰۰ مجوز بوده؛ این یعنی از سال ۱۴۰۰ روند کاهشی شده است. رشته‌هایی که فعالیت شده از ۲۲ رشته در نفت به ۵ رشته رسیده که این شامل بسیاری از رشته‌ها می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار تولید خودرو گفت: این آمار در سال ۱۳۹۸، ۸۲۴ هزار، سال ۱۳۹۹، ۹۸۴ هزار و سال ۱۴۰۰، ۹۴۳ هزار شد و این‌ها یعنی کاهش. این آمار کاهشی را در مواردی دیگر همچون سموم و دفع آفات، کفش و الیاف پلی‌استر مشاهده می‌شود.

وی با بیان این‌که عرضه و تولید مواد معدنی دو مقوله جدا از هم است ادامه داد: شرکت‌های مواد معدنی مثل پتروشیمی‌ها ۹۰۰ درصد رشد داشتند، اما تولید ۳۴ درصد بوده؛ ۹۰ درصد معادن از شرکت‌های بزرگ دولتی یعنی فولاد و مس و پتروشیمی بوده و ۱۰ درصد دست مردم و بخش خصوصی است؛ آن وقت می‌گویید که ارزش مواد معدنی۳۰۰ درصد رشد داشته است؛ آقای وزیر کلاه سرتان نرود.

وی اضافه کرد: قیمت میلگرد سال ۱۳۹۸، ۵۰۰۰ تومان بود که اکنون به ۲۶ هزار تومان رسیده یعنی هم ارزش مواد بالا رفته و هم گرانفروشی می‌شود. چرا قیمت را واقعی نمی‌کنید؟ اگر قیمت یک کیلو فولاد به نرخ ۲۶ هزار تومان نصف شود یعنی قیمت خودرو، مسکن و لوازم خانگی کاهش پیدا می‌کند. آقای وزیر بیایید این چیز‌ها را به شما یاد بدهم؛ البته که گفته‌ام، اما گوش نمی‌دهید؛ بعد در کمیسیون می‌گویید وزیری که حرف گوش کند وزیر نیست؛ آقای وزیر اتفاقا باید حرف گوش کنید و تصمیم بگیرید. وزیر باید مستشار و مشاور داشته باشد.

وی با بیان این‌که وزیر با آمار بازی کرده است، گفت: رشد غیرنقدی مربوط به رشد نفت بوده حالا چرا اگر رشد بوده مردم آن را در سفره‌هایشان حس نمی‌کنند و در کف بازار نمی‌برند؟

سیاهکلی ادامه داد: سرمایه گذاری‌ها، تسهیلات بانکی و اشتغال تعیین کننده‌اند خالص سرمایه گذاری ۱۴۰۰ منفی بوده و تسهیلات بانکی ۷۸ درصد بوده، اما ۲۲ درصد داده شده است این یعنی حفظ شرایط موجود. در بحث اشتغال هم هر یک درصد رشد به معنای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل است پس اگر ما ۵.۶ درصد رشد داشتیم یعنی ۵۶۰ هزار شغل ایجاد شده است، اما میزان شغل در ۱۴۰۰، ۱۸۴ هزار و در ۱۴۰۱، ۲۶۸ هزار بوده اگر ۵۵۰ هزار شغل دیگر در سال جاری ایجاد شود تازه اشتغال به سال ۱۳۹۸ می‌رسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به فاطمی امین گفت: آقای وزیر با آمار بازی کردید شما مبنای مقایسه را سال ۱۴۰۰ قرار دادید، اما من مبنا را ۱۳۹۸ گذاشتم، چون دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کرونا بود و تولیدی‌ها زیر ۵۰ درصد کار کردند. چرا می‌گویید ۱۳ درصد رشد بوده پس دروغ می‌گویید بعد رئیس جمهور همین عدد را به عنوان آمار جلوی رهبری می‌گویند و اینگونه حیثیت نظام می‌رود. آقای وزیر رشد ۳ درصد بوده نه ۱۳ درصد.

وی اضافه کرد: آقای وزیر اگر حرف‌های آقای علیرضا بیگی درباره واگذاری خودرو به نمایندگان نبود چه حرفی داشتید بگویید؟ شما سوار موج شدید و به هیچ یک از سوالات پاسخ ندادید. طبق نظرسنجی‌ها ۸۱ درصد از مردم از وزیر تنفر دارند؛ ما نماینده مردم هستیم. آقای وزیر شما مشکل در عدم درک مساله دارید.

سیاهکلی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: مردم منتظر نتیجه جلسه هستند که چه چیزی از این مجلس بیرون می‌آید. دولت خودش فهمید و دو وزیر و یک رئیس سازمان را عوض کرد؛ بعد مجلس شورای اسلامی دو بار وزیر را استیضاح کرده و چند بار کارت زرد داده مردم می‌خواهند بدانند که مجلس شورای اسلامی کجای کار است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده