تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۰۱۳۵۴
سرویس خبر : انرژی

نفت همچنان در مسیر نزولی/ فدرال رزرو مانع از افزایش قیمت طلای سیاه شد؟

می متالز - قیمت نفت برنت در معاملات امروز با قیمت 72/62 دلار در هر بشکه معامله شد و هنوز قادر به جبران ریزش بیش از 9 درصدی که طی سه روز گذشته اتفاق افتاد، نشده است.

به گزارش می‌متالز، طلای سیاه امروز با ۱۷ سنت افزایش معادل ۰.۲ درصد، به قیمت ۷۲ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شاخص از جمعه گذشته بیش از ۹۹ درصد سقوط کرده و حتی در آغاز روز پنجشنبه به پایین ۷۱ دلار و ۲۸ سنت هم عقب‌نشینی داشته است.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو سنت افزایش، به ۶۸ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا از روز جمعه تا پایان معاملات روز چهارشنبه، تقریبا ۱۱ درصد سقوط کرده و اوایل روز پنجشنبه تا رکورد پایین ۶۳ دلار و ۶۴ سنت عقب‌نشینی کرده بود.

قیمت نفت تحت تاثیر رشد ضعیف بخش تولید در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است و افزایش نرخ بهره آمریکا که روز چهارشنبه به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۷ رسیده است، افت کرد.

با این حال هنوز برخی تحلیلگران مغتقدند قیمت نفت در آینده روند افزایشی دارد. آن‌ها با تکیه بر اینکه بخش خدمات آمریکا اخیرا رشد مثبتی داشته است و انتظارات مبنی بر اینکه کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ، عرضه را محدود خواهد کرد، چنین چشم‌اندازی را برای بازار نفت متصور می‌شوند.

ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: نفت اندکی حمایت یافته است، زیرا همه اخبار بد از عرضه و تقاضا، تاثیر خود را در قیمت‌ها گذاشته‌اند.

نفت به مسیر صعودی خود باز می‌گردد؟

فدرال رزرو آمریکا، روز گذشته نرخ بهره را به میزان یک چهارم درصد همانطور که انتظار می‌رفت افزایش داد. اما این نکته از طرف فدرال رزرو نیز بیان شد که ممکن است افزایش بیشتر نرخ بهره در آینده متوقف شود.

چراکه از این طریق به مقامات فرصت داده می‌شود که پیامد‌های ورشکستگی‌های اخیر بانک‌ها را ارزیابی کنند و منتظر شفافیت در خصوص اختلاف بر سر افزایش سقف بدهی آمریکا بمانند.

بانک فرست ریپابلیک سومین بانک آمریکایی بود که از ماه مارس به دلیل ناتوانی در مدیریت افزایش نرخ بهره اعلام ورشکستگی کرد. این موضوع تاثیر زیادی بر کل بازار‌های مالی و مشخصا نفت گذاشت و تا حدودی از افزایش قیمت آن حمایت کرد.

همچنین گروه تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس از ماه مه، دور جدید کاهش تولید به میزان ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز را آغاز کردند و انتظار می‌رود این کاهش در ماه‌های آینده که تقاضای برای سوخت در ماه‌های تابستان به اوج می‌رسد، از بازار پشتیبانی کند.

چهار منبع آگاه به رویترز گفتند: اوپک پلاس تایید کرده است نشست چهارم ژوئن خود را به صورت حضوری در وین برگزار می‌کند. به گفته منابع آگاه، بحث‌هایی در این گروه درباره برگزاری این نشست به صورت مجازی وجود داشت، زیرا وزیران قرار است برای شرکت در سمینار اوپک در ژوئیه، به وین سفر کنند.

سرمایه‌گذاران منتظر اخباری از نشست بانک مرکزی اروپا هستند که قرار است در نشست روز پنجشنبه خود، نرخ بهره را برای هفتمین جلسه متوالی افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، نگرانی‌ها نسبت به تقاضای چین برای نفت همچنان بر بازار سنگینی می‌کند، به خصوص پس از انتشار نظرسنجی بخش خصوصی که نشان داد فعالیت کارخانه‌ای در آوریل به دلیل تقاضای داخلی ضعیف، کاهش غیرمنتظره‌ای پیدا کرده است.

با این حال باید منتظر ماند و دید بالاخره بازار نفت قرار است در برابر متغیر‌های پیش آمده چه واکنشی نشان دهد؟

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده