تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۳
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۰۱۲۷۲
سرویس خبر : انرژی
با اوج‏‏‏‏‏‏‌گیری اعتراضات حامیان محیط‌زیست، جایگاه حزب دموکرات متزلزل شده‌است

بایدن و دوراهی نفت - محیط‏‏‏‏‏‏‌زیست

‌می‌متالز - پروژه نفتی آلاسکا به چالش جدی و جدید فراروی دولت ایالات متحده تبدیل شده‌است.

به گزارش می‌متالز، موافقت بایدن با اجرای پروژه عظیم نفتی در آلاسکا در کنار استقبال دولت ایالات متحده از تولید بیشتر و درنتیجه افزایش صادرات گاز طبیعی و پرهیز از اعلام شفاف برنامه‌های حفاری دریایی این کشور از نظر برخی گروه‌های فعال در حوزه محیط زیست، تناقض بسیار زیادی با وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور در سال‌۲۰۲۰ مبنی‌بر اقدام فعالانه برای دور‌کردن سبد انرژی کشور از سوخت‌های فسیلی دارد. بسیاری از فعالان محیط زیست در ایالات‌متحده هرگونه اقدام دولت در راستای حمایت از اکتشاف و حفاری نفت و صادرات گاز طبیعی بیشتر را محکوم می‌کنند. به عقیده فعالان محیط‌زیست در آمریکا، اقدامات بایدن در حقیقت سال‌های اولیه دولت باراک اوباما را تداعی می‌کند، زمانی‌که رئیس جمهور وقت از دستاورد‌های اقتصادی ناشی از رونق شکست تله‌های نفت‌خیز (فرکینگ) استقبال کرد و تعیین‌تکلیف نهایی خط‌لوله کی استون ایکس ال را به تاخیر انداخت.

نارضایتی فعالان زیست‌محیطی

به گزارش پولتیکو، سیاسیون ایالات‌متحده هشدار می‌دهند که ناخشنودی درمیان حامیان محیط زیست می‌تواند در سال‌۲۰۲۴ برای دولت چالش‌برانگیز شده و شور و شوقی را که بایدن از پایگاه حزبش برای پیروزی در انتخابات مجدد به آن نیاز مبرم دارد، تضعیف کند. رئیس‌جمهور بایدن همچنین با این خطر مواجه است که دستاوردهایش از جمله امضای فراگیرترین قانون جامع آب و هوای کشور، با انتقاد‌های گسترده از اقدامات دولت در راستای حمایت و تقویت سوخت‌های فسیلی در تناقض قرار گرفته و سرانجام به ضرر او تمام شود.

در همین رابطه، دیوید گلدوین که تصدی دفتر انرژی در وزارت امورخارجه اوباما را بر عهده داشت و اکنون ریاست شرکت مشاوره انرژی «گلدوین گلوبال استراتژیز» را برعهده دارد، گفت: «در زمینه سوخت‌های فسیلی، آنچه من آن‌را عمل گرایی دولت می‌نامم، هم اکنون تبدیل به سدی جدی برابر جناح مترقی حزب دموکرات به حساب می‌آید.» فعالان جنبش سبز باور دارند که این به ظاهر «عملگرایی» با خواسته‌های رای دهندگان حامی محیط زیست که عمدتا اجتناب از مصرف سوخت‌های فسیلی را طلب می‌کنند، در تضاد کامل قرار دارد.

در همین رابطه، وارشینی پراکاش مدیر اجرایی گروه محیط‌زیستی تحت‌عنوان جوانان «جنبش طلوع آفتاب» که اصولا ازاقدامات بایدن در زمینه تغییرات آب‌و‌هوایی حمایت می‌کند، گفت: «رئیس‌جمهور با تکیه صرف بر آرای محافظه کار در این انتخابات پیروز نخواهد شد.» او در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات اخیر دولت «گام‌هایی به عقب» محسوب شده که در پایان مسیر، تنها موجب دلسردی افرادی می‌شود که در سال‌۲۰۲۰ از بایدن حمایت کردند.

موضع کاخ‌سفید

همچنین ژان سو، وکیل ارشد گروه محیط‌زیست در یک مرکز تنوع‌زیستی این پرسش را مطرح کرد که چنانچه ایالات متحده به بهره برداری، استخراج و فروش منابع سوخت‌های فسیلی ادامه دهد، آیا این موضوع در نوع خود نمی‌تواند به منزله انکار دولت از وخامت اوضاع آب‌و‌هوایی تعبیر شود؟

در پاسخ به این سوال، کاخ سفید خاطرنشان کرد که دولت در ماه گذشته اختصاص بودجه‌برای اکتشاف نفت و گاز را در تمامی سرزمین‌های تحت تملک ایالات‌متحده واقع در اقیانوس منجمد شمالی ممنوع اعلام کرده، ضمن آنکه برای ممنوعیت هرگونه فعالیت اکتشاف و بهره برداری جدید در ۱۳‌میلیون هکتار زمین و آب‌های واقع در آلاسکا گام‌های مهمی برداشته است. دولت ایالات متحده ادعا می‌کند که تمامی فعالیت‌های عملیاتی جاری مرتبط با سوخت‌های فسیلی یا توسط کنگره تصویب شده‌است، مانند الزام ماه مارس گذشته دولت به‌فروش نفت و گاز دریایی در خلیج‌مکزیک یا اینکه میراث تعهدات دولت قبلی در دوران تصدی ترامپ است، که دولت چاره‌ای جز اجرای آن‌ها ندارد.

سخنگوی کاخ‌سفید در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «رئیس جمهور بایدن بلندپروازانه‌ترین دستور کار آب‌و‌هوایی را با حمایت گروه‌های کارگری، برقراری توازن در محیط زیست و فعالان این حوزه و با نگاهی به افق پیش روی جوانان و مسائلی از این دست ارائه کرده‌است.» او خاطرنشان کرد: اکثریت قریب به اتفاق فعالان جنبش آب‌و‌هوایی، بایدن را ستایش کرده‌اند و بسیاری از رهبران این جنبش در رویداد ۲۱آوریل به رئیس جمهور پیوستند، جایی‌که او از اقداماتی جدید برای جلوگیری از انتشار آلودگی در جوامع فقیر سخن گفت. با این همه، دولت تلاش دارد تا نگرانی‌های سرسخت‌ترین حامیان آب‌و‌هوایی درحزب دموکرات را نیز مرتفع کند.

حفظ جایگاه واشنگتن در بازار انرژی

به گزارش رویترز، جان پودستا، مشاور آب‌و‌هوایی کاخ‌سفید از حامیان محیط‌زیست خواست تا درباره تصمیم جدید وزارت کشور در مقابل صدور مجوز برای پروژه حفاری نفت کونو کوفیلیپس واقع در آلاسکا بی تفاوت نباشند و دیدگاه خود را باصراحت رسانه‌ای کنند چراکه به گفته او، دولت مستقر این پروژه را نه از روی میل باطنی بلکه با اکراه تایید کرده تا از احتمال بروز درگیری قضایی با کونوکو جلوگیری کند.

پودستا افزود: «واقعیت این است که در شرایط کنونی، شخص من در تلاش برای به حداقل رساندن کربن نیستم، اما معادل یک‌درصد از کاهش انتشار را می‌توان از نتایج مستقیم اجرای قانون آب و هوا دانست. من فکر می‌کنم که مخالفان دولت درخصوص ابعاد این قضیه اغراق کرده اند.» برای بایدن نیز مانند اوباما، هرگونه تلاش برای کاهش آلودگی ناشی از گاز‌های گلخانه ای، باید با سیاست حفظ نقش تعیین کننده واشنگتن در تعیین قیمت‌های جدید نفت و گاز و تثبیت نقش استراتژیک ایالات‌متحده در بازار جهانی انرژی، همخوانی داشته باشد. هر دو رئیس‌جمهور در بازه‌های زمانی مختلف و بنا به اقتضائات وقت، مقادیر زیادی نفت از ذخایر استراتژیک ایالات‌متحده را آزاد کردند تا به اختلالات در بازار انرژی پاسخ دهند، اگرچه بایدن این کار را در مقیاسی بسیار بزرگتر انجام داد. اقدامات اوباما برای صادرات گاز بیشتر به خارج از کشور نیز به یک سلاح ژئوپلیتیکی قدرتمند برای بایدن تبدیل شده‌است که در شرایط کنونی، از صادرات سوخت‌های فسیلی در جهت کاهش نفوذ ولادیمیر پوتین بر اروپا استفاده می‌کند.

البته در این مسیر بایدن کاری را انجام داد که اوباما هرگز موفق به انجام آن نشد؛ امضای یک لایحه انقلابی و منحصربه فرد آب و هوایی، تصویب قانون کاهش تورم در سال‌گذشته، به علاوه تخصیص مشوق‌هایی با مجموع ۳۶۹‌میلیارد دلار که برای دور‌کردن منابع انرژی، وسایل نقلیه و سایر منابع کربن زای کشور از سوخت‌های فسیلی طراحی شده‌بود. رقمی که به مراتب بالاتر از ۹۰‌میلیارد دلار هزینه انرژی پاک ناشی از راهبرد محرک اوباما در سال‌۲۰۰۹ ایستاده است؛ راهبردی که آن زمان و در نگاه کلان، با کاهش هزینه‌های انرژی بادی و خورشیدی شناخته می‌شد.

دولت بایدن تصویب و اجرای قوانینی که برای خروج خودرو‌ها و کامیون‌های سوخت فسیلی از بازار طراحی شده، در کنار برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی گاز‌های گلخانه‌ای تولیدی نیروگاه‌ها را دنبال کرده‌است. لازم به یادآوری است که برنامه‌های اوباما برای انجام راهبرد دوم فوق، در نهایت توسط دادگاه عالی رد و بلااثر شد. رئیس جمهور در واکنش به این کارشکنی ها، از جمهوری‌خواهانی که حملات آن‌ها به سیاست‌های انرژی دولت، محور شعار‌های بعضا انتخاباتی سال‌۲۰۲۴ آنهاست به‌شدت انتقاد کرد.

کمرنگ‌شدن جایگاه حزب دموکرات

پولتیکو در ادامه گزارش خود نوشت که از نظر برخی حوزه‌های انتخابیه حزب دموکرات، اقدامات اخیر کاخ‌سفید در زمینه بهره برداری از سوخت‌های فسیلی با تلاش‌های زیست محیطی مورد ادعای دولت در تضاد کامل است. به گفته شرکت نظرسنجی «دیتا فور پراگرس» و گروه رسانه‌ای «فاسیل فیول» که مخالف تبلیغات و هرگونه پیام‌رسانی در زمینه سوخت‌های فسیلی هستند، عملکرد و کارنامه زیست محیطی بایدن در منظر دموکرات ها، گروه‌های مستقل و رای دهندگان جوان از اکتبر ۲۰۲۲، به‌شدت تضعیف شده‌است. نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان می‌دهد که موافقت دموکرات‌ها با سیاست‌های زیست محیطی بایدن در مارس تا ۶۹‌درصد کاهش یافته که نسبت به ۸۲‌درصد در اکتبر ریزش محسوسی داشته است. دیدگاه‌ها و اقدامات زیست‌محیطی بایدن بین رای دهندگان جوان ۱۸ تا ۲۹‌ساله نیز از ۴۸‌درصد قبلی، به ۳۵‌درصد کاهش یافت. امری که خود حکایت از تضعیف بیش از پیش جایگاه جناح دموکرات در انتخابات بعدی ایالات متحده دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده