تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۰۱۹۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو سابق شورای عالی بورس:

سازمان مقصر ریزش فعلی شاخص نیست/ عدم نگرانی با حجم نقدینگی موجود

‌می‌متالز - عضو سابق شورای عالی بورس، سازمان را مقصر ریزش فعلی شاخص ندانست و گفت: روند کنونی معاملات متفاوت با سال ۹۹ است و با حجم نقدینگی موجود جای نگرانی در ماهیت بازار نیست.

به گزارش می‌متالز، شاهین چراغی با ارزیابی روند فعلی معاملات بورس اعلام کرد: سهامداران و فعالان بازار نباید در بازه زمانی کوتاه و پس از یک ریزش سنگین اقدام به تحلیل‌های مختلف از بازار کنند. شاخص بورس اخیراً تحت اثر روند صعودی از ماه‌های پایانی سال و بعد تعطیلات نوروز به بازدهی چشمگیری دست پیدا کرد؛ بنابراین امکان چنین ریزش و اصلاحی دور از ذهن نبود و مورد پیش‌بینی اکثر فعالان بازار قرار گرفته بود.

با توجه به وضعیت تورم در اقتصاد سال گذشته، میزان نقدینگی حاکم و کنترل‌های انجام شده در نرخ ارز، آینده‌ای روشن پیش‌روی بازار سهام قرار دارد. با افزایش قیمت همه دارایی‌ها در اقتصاد، بازار سرمایه از همه بازار‌ها عقب افتاد و باعث شد در چند وقت گذشته رشد پرشتابی را تجربه کند و از لحاظ بازدهی خود را به دیگر بازار‌های سرمایه‌گذاری برساند. بازار سهام همچنان جا برای رشد دارد.

رشد انجام شده در بازه زمانی کوتاه‌مدت باعث ترس سهامداران از ریزش احتمالی شاخص بورس شد. همیشه باید نگران نوسان سهام شرکت‌هایی بود که سهامداران خاص به آن ورود می‌کنند. زیرا این‌گونه سهامداران به محض ایجاد ترس در بازار اقدام به فروش هیجانی خواهند کرد و منجر به تشدید ریزش شاخص بورس می‌شوند.

ماهیت کلی بازار سهام نگران‌کننده نیست

با توجه به حجم نقدینگی موجود به هیچ عنوان جای نگرانی در ماهیت کلی بازار سهام وجود ندارد. مصوبه مجلس در خصوص عایدی سرمایه‌ها باعث شده تا بازار سرمایه تنها راه مردم برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌ها باشد. کل ارزش بازار سهام حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است که با توجه به وجود صنایع مختلف و نیز ظرفیت چشمگیر آن‌ها در تولید عدد چندان بالایی نیست. در ابتدا باید مقایسه‌ای بین صنایع مختلف در ایران با دیگر کشور‌ها انجام شود. زیرا ایران به لحاظ قیمت تمام شده در تولید از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

در وضعیت فعلی نمی‌توان سازمان بورس را مقصر ریزش بازار دانست. زیرا شرایط روانی ایجاد شده باعث شد تا سهامداران دست به رفتار‌های هیجانی و فروش سهام در بازار بزنند. بهتر است فعالان بازار به این موضوع توجه کنند که آیا رشد چند وقت گذشته بازار تحت تاثیر سخنان مسوولان دولتی یا سازمان بورس صورت گرفت؟ سهامداران در چند وقت گذشته بازار سهام را به دلیل عقب‌ماندگی از دیگر بازار‌های به عنوان بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده بودند. با توجه به چنین مسله‌ای نمی‌توان اعلام کرد ریزش فعلی بازار سهام تحت تاثیر اقدامات دولت و سازمان بورس انجام شده است.

بازار سهام نیازمند چنین اصلاحی بود

بازار سهام نیاز به چنین اصلاحی داشت. مسوولان در همه دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که بازار سرمایه تنها راه توسعه اقتصاد است. زیرا رونق بازار ثانویه منجر به ایجاد بازار اولیه می‌شود. این موضوع بسیار خوشایند است که دولت و مجموعه‌های دولتی را وادار به واگذاری سهام دولتی می‌کند تا مردم در خرید سهام مشارکت داشته باشند. عمده بازار سهام متشکل از سهام شرکت‌های ارزشمند است که دارای دارایی‌های قابل توجه هستند و این موضوع باعث شده تا هیچ‌گونه نگرانی برای سهام این شرکت‌ها در بازار سهام وجود نداشته باشد.

روند فعلی بورس متفاوت با سال ۹۹ است

روند فعلی معاملات بورس و شرایط حاکم متفاوت با سال ۹۹ است. سهامداران نباید به دلیل نگرانی از تکرار دوباره معاملات ۲ سال گذشته اقدام به خروج از بازار کنند. زیرا رفتار هیجانی می‌تواند زمینه تشدید ریزش شاخص بورس و افزایش ضرر و زیان آن‌ها در بازار را فراهم کند. از منظر کلی معاملات بورس جای نگرانی ندارد. حجم نقدینگی قابل مقایسه با ۳ سال گذشته نیست حتی می‌توان این پیش‌بینی را داد که با توجه به مصوبات مجلس وضعیت بازار سرمایه در سال آینده بهتر از سال جاری خواهد بود.

سهامداران تصمیمات هیجانی نگیرند

بهتر است سهامداران تحت تاثیر ریزش فعلی شاخص بوس تصمیمات هیجانی اتخاذ نکنند و نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس نگاه بلندمدت داشته باشند. زیرا کسب بازدهی مناسب از بورس نیازمند برنامه‌ریزی حداقل چهار ساله است. این افراد باید سیاست صبوری را برای سرمایه‌گذاری در بورس پیشه کنند. ریزش فعلی ایجاد شده موقتی است و می‌توان آینده‌ای روشن برای این بازار متصور بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده