تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۰۲۰۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ریزش بورس ادامه دارد؟

‌می‌متالز - آهنگ کاهش سرعت رشد بازار بورس که از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده بود روز شنبه هم ادامه یافت و روز آغازین این هفته برخلاف هفته‌های پرشتاب پیشین با شیبی آرام، مثبت و با رشد ۲۰‌هزار واحدی به پایان رسید.

به گزارش می‌متالز، اما روز دوشنبه به شکل دیگری آغاز شد. اندیکاتور معتبر rsi نقطه اشباع خرید را بالای ۹۰ نشان می‌داد. علاوه بر این شاخص به صورت شارپی تا میانه‌های کانال ۲میلیون و ۴۷۰‌هزار واحدی پیش رفته بود و از ۲میلیون و ۳۵۰‌هزار واحد هم فراتر رفته و به سقف این کانال نزدیک می‌شد و هر لحظه بیم آن می‌رفت که عرضه شدت گیرد.

در کنار آن اخبار هفته گذشته در حوزه بین‌الملل که افزایش مجدد نرخ سود بین‌بانکی توسط فدرال‌رزرو آمریکا را با خود داشت همراه با اخبار داخلی از قبیل شایعات مربوط به امکان آغاز مجدد مذاکرات برجام، کاهش مجدد نرخ ارز و اتومبیل از مهم‌ترین دلایلی بود که می‌توانست موجب ریزش شاخص بورس شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ریزش ۲۰۰‌هزار واحدی بورس طی دو روز گذشته حاصل رشد پرشتاب این چند ماهه و بالا رفتن غیر‌منطقی قیمت خیلی از سهم‌ها بود که نه به دلایل فاندامنتالی و فقط به دلیل بالا رفتن نرخ دلار رشد کرده بودند.

در کنار آن ترس سرمایه‌گذاران که تجربه تلخ ریزش تابستان ۹۹ را دارند موجب شد که با مشاهده ریزش شاخص برای جلو‌گیری از درگیر شدن در صف‌های فروش و کاهش هرچه بیشتر ارزش دارایی‌ها سهام خود را به شکلی کاملا هیجانی برای فروش عرضه کردند و بر سرعت ریزش سهام افزودند و این روند را دیروز نیز ادامه دادند و موجب بزرگ‌ترین ریزش تاریخ بورس شدند. پیش‌بینی می‌شود بازار هیجانی تا یکی دو روز آینده ادامه داشته باشد و بعد از آن کم‌کم بازار به تعادل برسد و ضمن جمع شدن صف‌های فروش بازار مجددا مانند قبل به صعود خود ادامه دهد.

مانی محسنین/ تحلیلگر بازار سرمایه

من: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده