تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۶
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۳۰۲۲۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون بازرگانی شرکت فولاد سنگان خبر داد:

انجام نخستین صادرات فولاد سنگان در خردادماه

‌می‌متالز - معاون بازرگانی شرکت فولاد سنگان گفت: برنامه امسال شرکت فولاد سنگان این است که ۵۰۰ هزار تن صادرات گندله را داشته باشیم و همسو با بازار حرکت کنیم. امیدواریم اولین کشتی صادراتی را در خردادماه به بازار جهانی انجام شود.

به گزارش می‌متالز، حسین بهمن زاده، معاون بازرگانی شرکت فولاد سنگان اظهار کرد: پروژه شرکت فولاد سنگان مسیر رو به رشد را طی می‌کند. در سال گذشته علیرغم قطعی گاز و برق رکورد خوبی در تولید گندله یعنی رسیدن به ۵۸۰ هزار تن در ماه رکورد بی نظیر برای واحد ما محسوب می‌شود. در بخش کنسانتره نیز ۳ میلیون تن کنسانتره تولید کردیم.

وی افزود: این موضوع باعث شده که حجم تولیدات بالا رود؛ اما زیرساخت‌ها متناسب با تولید و رشد واحد‌های معدنی و صنعتی در منطقه سنگان رشد نکند. در حال حاضر چالش کلیدی ما حمل و نقل است که انتقال مواد به مقاصد و رساندن به مشتریان که عمدتا فولاد مبارکه است به کندی صورت بگیرد. این موضوع باعث انباشت بیش از اندازه محصول شده است.

بهمن زاده ادامه داد: دو رویکرد را دنبال می‌کنیم. یکی تامین محصول مورد نیاز گروه فولاد مبارکه و دیگر اینکه مازاد تولید وارد بازار شود. این سیاست به ما از اواخر سال گذشته ابلاغ شد و ما برای فروش محصول گندله وارد بورس شدیم. باتوجه به مازاد عرضه‌ای که از گندله در کشور وجود دارد این محصول تاکنون فاقد تقاضا بوده و نتوانستیم گندله را به فروش بوده و این امر تحقق نیافته است.

معاون بازرگانی شرکت فولاد سنگان خاطرنشان کرد: هزینه صادرات حمل گندله به بندر باعث این می‌شود که در رقابت با سایرین در شرایط محدودتری باشیم. هماهنگی لازم با منطقه ویژه خلیج فارس جهت انبار کردن محصول انجام شده و قرارداد در حال انعقاد است. برنامه امسال شرکت فولاد سنگان این است که ۵۰۰ هزار تن صادرات گندله را داشته باشیم و همسو با بازار حرکت کنیم. امروز می‌توانیم بگوییم که اولین محموله صادراتی در حال بارگیری است و به صورت ریلی وارد بندرعباس می‌شود. امیدواریم اولین کشتی صادراتی را در خردادماه به بازار جهانی انجام شود.

وی درباره بازار‌های هدف شرکت فولاد سنگان گفت: هدف اصلی با توجه به اینکه عمده مصرف کننده چین است تمرکز ما بر روی بازارچین است. روی بازار اروپا نیز مطالعاتی انجام می‌شود که مشتریان اروپایی نیز داشته باشیم. باتوجه به بهای انرژی در اروپا تقاضا برای گندله ایران وجود دارد. دنبال این هستیم که از مسیر‌هایی وارد بازار اروپا نیز شویم. باید زیرساخت‌ها همسو با تولید ما حرکت کند. برق، گاز، ریل، راه آهن و آب پروژه‌های در دست اقدام باید همسو با توسعه فولاد سنگان حرکت کند.

بهمن زاده بیان کرد: برنامه‌های توسعه‌ای شرکت را در بخش تولید کنسانتره با ظرفیت جدیدی دنبال می‌کنیم که با انتخاب پیمانکار ظرفیت تولید کنسانتره را به ۲ میلیون تن افزایش دهیم. طرح مطالعاتی افزایش ظرفیت گندله سازی نیز از ۵ به ۷ میلیون تن در دست انتخاب است و با انتخاب مشاور مهندسی خارجی که دیتیل این تغییرات را استخراج کنیم بتوانیم در گندله سازی نیز حداقل به ۷ میلیون تن برسیم.

معاون بازرگانی شرکت فولاد سنگان گفت: تبدیل گندله به اسفنجی نیز با توجه به محدودیت‌ها و چالش حمل که وجود دارد را به عنوان یک استراتژی دنبال می‌کنیم و با رفع مسائل مربوط به گاز و... این پروژه نیز به مرحله اجرایی برسد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده