تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۰۲۴۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
فلز سرخی که دوباره به چرخه تولید بازنمی‌گردد

اقتصاد چرخشی «مس» کامل نیست

‌می‌متالز - صنعت بازیافت به ویژه بازیافت ضایعات فلزی، یک صنعت مهم به شمار می‌رود و برخی کشور‌ها همین ضایعات فلزی را به عنوان مواد اولیه در نظر می‌گیرند؛ بنابراین بازار ضایعات، بازار بزرگ با گردش مالی بالا محسوب می‌شود. به گمان برخی کارشناسان این حوزه، گردش مالی فروش پسماند‌ها در ایران در طول یک سال به اعدادی نزدیک ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. البته با توجه به سنتی بودن بازار ضایعات چندان نمی‌توان به صورت تفکیک شده گردش مالی هر یک را محاسبه کرد.

به گزارش می‌متالز، یکی از فلزات باارزش در حوزه بازیافت فلزات، فلز مس است؛ بنابراین با بازیافت این فلز سرخ چرخه تولید تجهیزات، وسایل و قطعات مسی همیشه می‌تواند روی غلتک قرار گیرد. همچنین به دلیل پرکاربرد بودن فلز مس، بازیافت ضایعات این فلز و استفاده مجدد از آن، سبب حفظ سرمایه‌های ملی می‌شود.

فلز مس پس از نقره، بهترین رسانای الکتریسیته به شمار می‌رود که در سیم‌های برق یا کاربرد‌های الکترونیکی، بسیار قابل استفاده است. از همین رو بخش اعظمی از ضایعات مسی هم اکنون در لوازم الکتریکی و الکترونیکی و ضایعات سیم و کابل یافت می‌شود.

انواع ضایعات مس

محمد آشناگر کارشناس حوزه ضایعات و مدیر وب‌سایت ایران ضایعات درباره انواع ضایعات مس عنوان کرد: در یک دسته بندی کلی ضایعات مس به دو دسته کلی باکیفیت و بی کیفیت تقسیم می‌شود؛ از این رو از نظر درجه بندی ضایعات مس معمولا به دو دسته درجه اول و درجه دوم تقسیم می‌شود که بستگی به خلوص مس در آن دارد. بالاترین درجه ضایعات مربوط به مس کابلی است که عمده این ضایعات در مفتول سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت این نوع ضایعات بالاترین خلوص را دارند و شرکت‌های کابل سازی و مفتول سازی نیاز به ضایعاتی با خلوص بالاتر دارند. درجه پایین ضایعات مس شامل ضایعات مس ذوبی است که مناسب‌تر برای تبدیل به شمش، قطعات و آلیاژ برنج هستند. در حقیقت مس ذوبی درصد خلوص پایین تری دارند و شامل ظروف می‌شوند.

آشناگر با توضیح دقیق تری از انواع ضایعات مس عنوان کرد: دسته بندی ضایعات مس شامل مس کابلی، مس مخابراتی، مس آرمیچری، مس آسیابی و ظروف مسی می‌شود. مس به دلیل رسانایی الکتریسته بالا در ساخت سیم و کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، با توجه به این موضوع که برخی سیم و کابل‌های مسی که در انتقال برق به کار گرفته می‌شوند، نیازی به روکش ندارند و بدون روکش هستند، از این رو به راحتی بازیافت می‌شوند. ضایعات مس آرمیچری، مربوط به موتور‌های دستگاه‌های الکتریکی می‌شود که در آنها از سیم پیچی‌های مسی استفاده می‌شود. وی همچنین به ضایعات ظروف مسی اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های مس در دهه‌های گذشته ساخت ظروف مسی بوده است که عمدتا این ظروف قدیمی هستند. با توجه به این موضوع که ظروف مسی وزن بالایی دارند، از این رو مقدار وزن بالایی را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر وزن بالای ظروف مسی، آلیاژ بسیار خوب آنها سبب شده تا طرفداران بسیاری داشته باشند.

آشناگر در ادامه با اشاره به مس آسیابی عنوان کرد: این نوع از ضایعات، حاصل دستگاه‌های آسیاب سیم و کابل روکش‌دار مسی هستند، به گونه‌ای که سیم و کابل روکش‌دار مسی وارد دستگاه آسیاب شده و خرد شده و به شکل پودر مخلوط با روکش پی وی سی در‌می آید.

خریداران ضایعات مس

آشناگر در پاسخ به این پرسش که بزرگ‌ترین خریداران مس در کشور چه کسانی هستند، گفت: معمولا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس خریدار ضایعات مس هستند که در این راستا می‌توان مس سرچشمه را مهم‌ترین خریدار ضایعات مس برشمرد. با توجه به این موضوع که این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده مس نیز به شمار می‌رود، بنابراین به قراضه مسی بالایی نیاز دارد. همچنین برخی تولیدکنندگان کابل خریداران قراضه مس هستند. وی در ادامه توضیح داد: روال کار به این شکل است که برای این قراضه‌ها مزایده انجام می‌گیرد و معمولا خود این شرکت‌ها برنده این مزایده‌ها می‌شوند، چراکه بیشترین نیاز را این قراضه‌ها دارند و حاضرند که آنها را به بالاترین قیمت خریداری کنند.

این کارشناس حوزه بازار ضایعات در ادامه درباره ضایعات خرد مس تصریح کرد: درباره قراضه‌های خرد نیز روال این گونه است که معمولا ضایعات توسط خرده فروش‌ها جمع آوری می‌شوند و به بنگاه‌های بزرگ فروخته می‌شوند.

قیمت ضایعات مس تابع قیمت جهانی

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت ضایعات مس در داخل کشور تابع چه عواملی است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت ضایعات مس، قیمت‌های جهانی مس به علاوه قیمت دلار است، چراکه خود قیمت مس داخلی تحت‌تاثیر این دو عامل قرار دارد.

کمبود ضایعات مس به دلیل ساخت‌وساز پایین

آشناگر در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار ضایعات مس چگونه است، عنوان کرد: ضایعات مس چندانی در بازار موجود نیست، در کل نمی‌توان ادعا کرد که ضایعات مس بسیاری در بازار وجود دارد. در کل با توجه به این موضوع که در ایران نوسازی کمتر انجام می‌گیرد، ضایعات فلزی، از جمله مس چندان یافت نمی‌شود. تخریب و ساخت‌و‌ساز در کل کمتر شده که این امر می‌تواند بازار ضایعات مس را گرم کند. موضوع دیگر نیز به اسقاط بازمی‌گردد که در ایران با توجه به عمر بالای اسقاط، بازار ضایعات را نیز از رونق می‌اندازد. باید در نظر گرفت که اسقاط صنعتی رو به افول است. وقتی خودرو بیش از اندازه عمر می‌کند، رفته رفته بازار ضایعات فلزی نیز با کمبود روبه‌رو می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده