تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۳۰۲۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سال ۹۷ بر معادن استان کرمان چه گذشت؟

بهشت ایران یا بهشت کارگران معدنی

می متالز - استان کرمان به بهشت معادن ایران شهرت دارد چراکه این استان دارای ذخایر معدنی بیشمار و ارزشمندی است.
بهشت ایران یا بهشت کارگران معدنی

به گزارش می متالز، مهم‌ترین مواد معدنی این استان عبارتند از مس، زنجیره فولاد، کرومیت و زغال‌سنگ. استان کرمان با داشتن ۴۲ نوع ماده معدنی و ذخایر قطعی اثبات شده حدود ۵.۸ میلیارد تن، نیاز به تکمیل چرخه تولید و زنجیره ارزش افزوده معادن در استان به‌عنوان برنامه و هدف وجود داشت، از این‌رو این ضرورت‌ها در برنامه ششم توسعه و سند راهبردی سازمان صنعت، معدن و تجارت تعریف شده است. مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر این باورند که در امسال باوجود اعمال تحریم‌ها معادن این استان باقدرت به فعالیت خود ادامه دادند البته این سخن به معنی تعطیلی یا اخراج کارگران معادن کوچک و متوسط در این استان نیست چراکه این معادن باوجود نبود بازار مناسب برای فروش محصولات همچنان به فعالیت خود ادامه دادند. سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در امسال، استخراج بیش از ۲۸ میلیون تن کنسانتره، ۲۶ میلیون تن گندله، ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱۰ میلیون تن شمش را برنامه‌ریزی کرده است.


کرمان، قطب فولادی می‌شود

در این زمینه، مهدی حسینی‌نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار کرد: کرمان جزو مهم‌ترین استان‌های معدنی کشور است، از این‌رو در راستای اقتصاد مقاومتی در حوزه معدن برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام شده که مهم‌ترین آن تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان پروژه معدن و صنایع معدنی را تعریف کردیم، اظهار کرد: بسیاری از این پروژه‌ها در مرحله بهره‌برداری هستند و به‌زودی شاهد این خواهیم بود که کرمان به قطب فولادی کشور تبدیل شود.
این مقام مسئول با اشاره به چشم‌انداز ۵۵ میلیون تنی تولید فولاد در سال ۱۴۰۴، گفت: بنا به پیش‌بینی‌ها ۱۰ میلیون تن از این حجم در استان کرمان تولید خواهد شد و امیدواریم ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه را در راستای تکمیل ارزش‌افزوده مواد معدنی در این استان هزینه کنیم. امیدواریم تا پایان سال ۹۹ تمام برنامه‌ها برای تکمیل فرآوری مواد معدنی بهره‌برداری شوند. حسینی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که در امسال چه چالش‌هایی پیش روی معدنکاری در استان کرمان قرار گرفت، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تلاش می‌کند در راستای بهره‌گیری از فناوری‌های روز، نقطه ضعف استان را برطرف کند. برای رفع این مشکلات از شورای معادن استان کمک گرفتیم. تلاش کردیم که در امسال، بهره‌وری را در حوزه‌های معدنی افزایش دهیم و بتوانیم عناصر نادر را به همراه موادمعدنی اصلی استحصال کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، درباره تعداد معادن فعال استان کرمان، گفت: کرمان به‌لحاظ شاخص‌های رشد و توسعه اقتصادی در بخش معدن توسعه‌یافته است. در حال‌حاضر از معادن استان ۶۵ هزار تن مواد معدنی استخراج می‌شود. در برنامه ششم توسعه، رشد بخش معدن ۱۴.۴ درصد پیش‌بینی شده است. تعداد معادن فعال در استان کرمان، به‌اضافه معادن شن و ماسه نزدیک به ۶۰۰ معدن است که بیشتر آنها فعالند. وی در ادامه تصریح کرد:. باید با نگاه بین‌المللی به بخش معدن و صنایع معدنی بنگریم چراکه در جهان ارزش‌افزوده معدن و صنایع معدنی همراه با هم دیده می‌شود. ۳۹.۷ درصد ارزش‌افزوده معادن کشور نیز در کرمان تامین می‌شود.


بهره‌برداری از بزرگ‌ترین کارخانه فروکروم رفسنجان

این مقام مسئول با بیان اینکه ۶۰ سال است بهره‌برداری از معادن کرومیت ادامه دارد، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این معدن به‌صورت کلوخه انجام می‌شود اما با تلاش‌های بسیار در نهایت توانستیم بزرگ‌ترین کارخانه فروکروم خاورمیانه را با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان بنا کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: اکنون ظرفیت ۶۰ هزار تنی این پروژه به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم و سوم این پروژه تا سال آینده بهره‌برداری خواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه زغال‌سنگ، گفت: استان کرمان در زمینه ایجاد ارزش افزوده حوزه کک با ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال جزو استان‌های تولیدکننده این محصول در کشور قرار گرفته است.
حسینی‌نژاد با بیان اینکه این محصول تاکنون در انحصار استان اصفهان بوده و اکنون به کرمان منتقل شده است، افزود: در این زمینه برنامه سازمان برای تولید صنایع پایین‌دست از جمله قطران، بنزول، نفتالین و گوگرد در حال اجراست. در تکمیل زنجیره مس نیز با تولید برنامه‌ریزی شده ۴۸۰ هزار تن کاتد برای افق ۱۴۰۴، گامی بسیار بلند در راستای تولید این محصول برداشتیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: اکنون حدود ۲۸۰ هزار تن مس کاتد در استان کرمان تولید می‌شود، ضمن اینکه زنجیره ارزش افزوده کنسانتره، آند، کاتد و تکمیل زنجیره مصنوعات و مقاطع مسی در این استان در حال ساخت یا تولید است.
این مقام مسئول با اشاره به تلاش‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت، در راستای رونق معادن کوچک، گفت: این معادن کوچک، توان فرآوری ندارند و با کمک واحدهای بزرگ‌تر از جمله مس و گل‌گهر فعال می‌شوند، همچنین تکمیل زنجیره ارزش افزوده در واحدهای کوچک‌تر پیگیری می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: کرمان به‌علت داشتن بیش از ۳۰ درصد فعالیت‌های معدنی کشور و ذخایر خدادادی در حوزه سنگ آهن، مس، کرومیت و زغال‌سنگ، استانی معدنی در کشور به شمار می‌رود.


حال خوب معادن بزرگ کرمان

همچنین در این زمینه، مجید پویان، معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار کرد: معادن فلزی، به‌ویژه معدن مس سرچشمه و گل‌گهر در سالی که گذشت حال خوبی داشتند. میزان استخراج این معادن فلزی در شرایط تحریم نیز قابل توجه است، از این‌رو می‌توان گفت این معادن بزرگ در امسال با چالش جدی روبه‌رو نبودند.
وی در پاسخ به این پرسش که معادن کوچک و متوسط استان کرمان، در چه شرایطی فعالیت می‌کنند، بیان کرد: اعمال تحریم‌ها معادن کوچک را با مشکل نبود بازار داخلی و خارجی روبه‌رو کرد و دلیل تمایل نداشتن به خرید مواد معدنی، افزایش نرخ تمام شده این محصولات است. همچنین این معادن با کمبود نقدینگی و فرسودگی ماشین‌آلات معدنی در امسال روبه‌رو شدند.
این مقام مسئول با اشاره به اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در راستای حل مشکلات معادن کوچک و متوسط، گفت: تلاش کردیم با بخشودگی حقوق دولتی و جرایم معادن کوچک‌مقیاس به این معادن، فرصتی برای رونق دوباره بدهیم.
معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، در پاسخ به این پرسش که آیا در امسال شاهد تعطیلی معدنی در استان کرمان بودیم، خاطرنشان کرد: معادن بزرگ کرمان مانند گذشته همچنان بااقتدار به فعالیت خود ادامه می‌دهند، البته شرایط وخیمی از معادن کوچک و متوسط کرمان به‌دست ما نرسیده است. از ابتدای امسال با گزارشی مبنی بر تعطیلی معادن کوچک و متوسط یا اخراج کارگران این معادن روبه‌رو نشده‌ام.

عناوین برگزیده