تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۲۰۳۶
کد خبر: ۳۰۲۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رودبار، خاستگاه معادن شن و ماسه گیلان

می متالز - اگر چه گیلان استانی کشاورزی به شمار می‌رود اما در دل طبیعت سرسبزش معادنی وجود دارد که بهره‌برداری از آنها می‌تواند این استان را از اقتصاد تک‌بعدی کشاورزی خارج کند.
رودبار، خاستگاه معادن شن و ماسه گیلان

به گزارش می متالز، آمارهای سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نشان می‌دهد که معادن فعال این استان می‌توانند علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع و مصالح ساختمانی، با ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و ارزآوری، در رونق اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشند.


تشکیل شورای‌عالی معادن در گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، با بیان اینکه معادن همواره یکی از محورهای اصلی تولید و اشتغال در کشور به شمار می‌روند، گفت: ۱۱۲ معدن با برآورد ذخایر بیش از ۱۳۲ میلیارد تن در استان فعال هستند که هم‌اکنون یک هزار و ۷۸۵ فرصت شغلی را در استان ایجاد کرده است.
فرهاد دلق‌پوش، افزود: شن و ماسه، سنگ لاشه، میکا، سرب و روی، آهک، مارن و سنگ لاشه از مهم‌ترین منابع معدنی موجود در استان هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: این استان به دلیل شرایط جغرافیایی، بیش از سایر استان‌ها نیاز به تعامل و همکاری منابع طبیعی در زمینه فعال‌سازی معادن دارد.
دلق‌پوش با بیان اینکه عرصه مناسب و منطقی برای برداشت از معادن کوهی به‌منظور اجرای عملیات فنی و ایمن مورد تقاضای فعالان بخش معادن است، ادامه داد: کارگروه تعامل با منابع طبیعی که در سال گذشته اجرایی و تشکیل شده و در استان گیلان نیز یک جلسه آن برگزار شده می‌تواند نقش بسزایی در رفع مشکلات، اعمال نظر منابع طبیعی و نحوه فعالیت معادن داشته باشد.
وی کسب مجوزهای برداشت شن و ماسه را برای مجریان و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی همراه با برخی چالش‌ها عنوان و تصریح کرد: ارائه نشدن صورت وضعیت، ارائه نکردن قرارداد قانونی و اجرای مصوبه‌های هیات رسیدگی به امور شن و ماسه استان از مهم‌ترین مشکلاتی است که با تشکیل شورای‌عالی معادن در حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط، بررسی و حل و فصل خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به ضرورت نظارت بر مجوزهای معدنی به‌ویژه شن و ماسه به لزوم همکاری بیش از پیش همه دستگاه‌ها از جمله سازمان آب منطقه‌ای و اداره کل حفاظت محیط‌زیست نیز تاکید کرد.
وی اضافه کرد: علاوه بر نظارت و تعامل دستگاه‌ها بر معادن استان، با توجه به اینکه در قانون اصلاح قانون معادن، برداشت غیر مجاز به عنوان جرم مشهود تعریف شده؛ ورود جدی نیروی انتظامی و دادستان‌ها درباره برداشت‌های بدون مجوز (با توجه به وسعت استان، محدودیت نیروی انسانی و منابع سازمان صنعت، معدن و تجارت) مورد انتظار است.
دلق‌پوش همچنین معارضان محلی را در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مشکلات پرسابقه در استان عنوان و بیان کرد: معارضان محلی دلیل فعالیت نکردن حدود یک سوم معادن استان هستند که فرمانداران می‌توانند نقش موثر و بسزایی در رفع این چالش داشته باشند.
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در ادامه گفت: از ابتدای امسال ۶.۵ میلیون تن مواد معدنی از معادن گیلان برداشت شده که ۵۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
وی ارزش مواد معدنی خام استخراج شده در گیلان را حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۱۱۰میلیون تن مواد معدنی از معادن استان برداشت شود.


بیشترین معادن گیلان مربوط به رودبار

فرماندار شهرستان رودبار گفت: بیشترین درصد معادن شن و ماسه کوهی و رودخانه ای و انواع سنگ ها در استان، مربوط به رودبار است که دغدغه و مشکلات به جای عواید مثبت آن، نصیب شهرستان می شود.
«اسماعیل میرغضنفری»، فرماندار شهرستان رودبار در جلسه رفع مشکلات بخش معادن و واحدهای صنعتی شهرستان رودبار که با حضور نماینده این شهرستان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برگزار شد، با اشاره به موقعیت شهرستان و تعداد زیادی از معادن و واحدهای صنعتی و مسائل و مشکلات متعدد آنها، اظهار کرد: بیشترین درصد معادن شن و ماسه کوهی و رودخانه ای و انواع سنگ ها در استان، مربوط به رودبار است که دغدغه و مشکلات به‌جای عواید مثبت آن در مقاطع مختلف نصیب شهرستان می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد با تعامل و همکاری دستگاه‌های متولی استان، ساماندهی و برطرف شدن مشکلات اجتماعی و برخورداری شهرستان از عواید مثبت این معادن در مسیر مناسب قرار گیرد.
میرغضنفری با بیان اینکه برخی واحدهای صنعتی، دارای مشکلات جدی هستند، تصریح کرد: زمینه این مشکلات در کمبود نقدینگی و سوءمدیریتی تعدادی از واحدهاست که باید تدابیر لازم برای برطرف کردن این مشکلات از سوی استان و شهرستان اتخاذ شود.
فرماندار شهرستان رودبار با اشاره به اینکه مشکلات کارگری در مناطق صنعتی امری طبیعی است، از دستگاه های متولی استانی خواست با وجود شرایط ویژه رودبار در راستای برطرف کردن این مشکلات اهتمام ویژه  بورزند.

عناوین برگزیده