تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۱۴
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۳۰۴۳۰۹
سرویس خبر : زمین شناسی

اتصال رسمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به سامانه اطلاعات مکانی (SDI) کشور

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه این سازمان گفت: از ابتدای خردادماه امسال به صورت رسمی به سامانه اطلاعات مکانی کشور SDI متصل می‌شویم.

به گزارش می‌متالز، رضا جدیدی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور هم‌اکنون به صورت غیررسمی به این سامانه پیوسته است و از ابتدای خرداد به صورت رسمی به سامانه SDI کشور متصل می‌شود که طبق قانون عهده‌دار آن سازمان نقشه‌برداری است و تمام تولید‌کنندگان اطلاعات مکانی کشور موظفند اطلاعاتشان را در این سامانه ثبت کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون در سامانه (SDI) شما می‌توانید اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و همه مواردی را که جنبه انتشار عمومی دارند به صورت برخط از این سامانه دریافت کنید.

جدیدی گفت: در حوزه اطلاعات آنچه که نیاز به فضای رقابتی داشته باشد و یا شائبه وجود رانت اقتصادی در آن باشد در قالب مزایده ارائه می‌کنیم تا فرآیندی دسترسی عادلانه به این اطلاعات عادلانه باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، با بیان این‌که تعدادی از نقشه‌های سازمان که زیرساختی است و می‌تواند انتشار عمومی پیدا کند در این سامانه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: همچنین تعدادی از نقشه‌های اکتشافی را که در آن امکان وجود رانت اطلاعاتی وجود دارد و ممکن است یک گروهی از آن بهره‌مند باشند و گروهی نباشند، این را تا زمان برگزاری مزایده محرمانه تلقی می‌کنیم تا بعد از برگزاری مزایده طبق قوانین مزایده تحویل ذی‌نفعان دهیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در سامانه پایگاه داده‌های علوم‌زمین، خدمتی از خدمت‌های پنجگانه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وجود دارد که ذی‌نفعان از جمله متخصصان، دانشجویان، معدنکاران، فعالان بخش عمران و زیرساخت می‌توانند ثبت‌نام کنند و این خدمت را به صورت رسمی دریافت و نسبت به گرفتن اطلاعات اقدام کنند.

جدیدی تصریح کرد: یکسری از اطلاعات جنبه رایگان دارد که آن‌ها را به صورت رایگان در اختیار اقشار جامعه قرار می‌دهیم، اما یکسری از این اطلاعات با پرداخت هزینه‌های اندک است که تولید این اطلاعات نیز متناسب با تعرفه رسمی کشور و به حساب خزانه واریز می‌شود که اینجا سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نفعی از بحث ارائه اطلاعات ندارد و این نظام تعرفه کشور است که یک هزینه بسیار اندکی برای آن در نظر گرفته و وارد خزانه کشور می‌شود و ذی‌نفعان می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امیدواریم در ماه‌های آینده با رایزنی‌هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داده‌ایم، این پایگاه داده به سامانه کاداستر معدنی متصل شود.

جدیدی با بیان اینکه هم‌اکنون به کاداستر معدنی وصل هستیم، افزود: اگر در این پایگاه بخواهید محدوده‌ای را ثبت کنید، پایگاه داده‌ها اطلاعات ما را می‌دهد که امیدواریم در ماه‌های آینده این آمادگی از لحاظ نظام IT و فناوری اطلاعات و امنیت اطلاعات بوجود بیاید که بتوانیم لایه علمی و اطلاعاتی کاداستر معدنی را تکمیل کنیم و این خدمت را ارائه بدهیم.

تعداد بازدید : 1

منبع: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

عناوین برگزیده